|
Auteur |
Bericht |
Xil
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 mrt 2008 21:52 Onderwerp: Langdurige overlast renovatie door verhuurder |
|
|
Sinds Juli 2007 is de verhuurder begonnen met renovatie in mijn pand en omringende panden. De woning boven mij is geheel gerenoveerd. De woning onder mij word gebruikt als schaftkeet. S'ochtends om 7 uur gestommel, sigarettenrook die door de vloer heen komt omdat het plafond is weggehaald, waardoor ik wakker word.
Ik ontving een brief dat de verhuurder gereed zou zijn met de renovatie in maart met uitloop naar april. Maar in de benedenwoning moet nog begonnen worden, en ook bij mij moeten nog een aantal punten worden verbeterd. Het ziet er naar uit dat het zeker langer gaat duren.
Mijn vragen:
1.
Er loopt een huurverlagingsprocedure. Er moet nog uitspraak (binnen 1,5 maand) worden gedaan. Wordt huurverlaging met terugwerkende kracht toegepast; het moment waarop de aanvraag bij de huurcommissie in behadeling werd genomen?
2.
Is er een procedure die gestart kan worden wanneer er sprake is van langdurige overlast door renovatiewerkzaamheden? *
*Ik meen te hebben gelezen dat de huurder niet langer dan 1 jaar in zijn woongenot geschaadt zou moeten worden bij een renovatie, en dat bij langdurig overlast stappen ondernomen kunnen worden. Zeker wanneer de verhuurder de geplande deadline niet haalt en er nog veel last is van omgevingslawaai. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 19 mrt 2008 13:31 Onderwerp: |
|
|
Ga even naar het gratis spreekuur van de huurcommissie. Mocht je de site nog niet hebben gevonden, dan raad ik je aan die even te bestuderen. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 19 mrt 2008 14:10 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | Ga even naar het gratis spreekuur van de huurcommissie. Mocht je de site nog niet hebben gevonden, dan raad ik je aan die even te bestuderen. |
Er loopt al een procedure bij de huurcommissie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 19 mrt 2008 16:25 Onderwerp: |
|
|
Mede omdat er al een procedure huurverlaging bij de huurcommissie loopt, ligt het voor de hand in ieder geval vraag 1 aan de huurcommissie te stellen. Men dient hiervoor naar het spreekuur te gaan, voor zover ik weet.
Het is handig als vraag 2 gelijk wordt meegenomen. Welke procedures bij de huurcommissie kunnen worden gestart, kan men ook op de site vinden. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
Martijn
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 19 mrt 2008 19:20 Onderwerp: |
|
|
In beginsel is het zo als je een procedure huurverlaging op onderhoudsgebreken bent gestart bij de huurcommissie de huurverlaging wordt bepaald vanaf het moment dat de verhuurder van jou de brief heeft gekregen waarin je de gebreken aangeeft en 6 weken de tijd geeft om op te lossen (de huurcommissie heeft daar een standaard brief voor)
Bij een procedure huurverlaging op punten wordt gekeken naar de voorgestelde ingangsdatum van de huurverlaging, die eerst 2 maanden van tevoren moet zijn voorgesteld aan de verhuurder (wederom standaardbrief v.d. huurcommissie)
De derde optie is de toetsing van de aanvangshuursprijs, als daarin uitspraak wordt gedaan is dit in principe met terugwerkende kracht naar het begin van de huurovereenkomst.
De huurcommissie kan echter van het bovenstaande afwijken, dat is dus echt afwachten wat de commissie bepaalt.
Voor punt 2 is op zich de mogelijkheid daar om dus een huurverlaging op onderhoudsgebreken te starten, het is dan wijs om de brochure op de website van de huurcommissie eens te lezen, daar wordt stap voor stap aangegeven hoe dat werkt. De vraag is vervolgens in hoeverre het zinvol is, maar op zich, zeker als het nog lang gaat duren de moeite van de € 11,00 leges waard.
Een telefoontje naar de Huurcommissie is ook altijd zinvol overigens, zij kunnen dit soort dingen vrij aardig uitleggen.
Groet,
Martijn |
|
|
|
 |
|