Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 24 apr 2024 2:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

KNSB legt stadionverbod op?!
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Is de KNSB bevoegd om stadionverboden op te leggen op basis van kaartvoorwaarden met een 'boete' van € 2.000?
Ja; het staat duidelijk vermeldt op de kaartjes, het is algemeen bekend: wie zich brandt moet op de blaren zitten
0%
 0%  [ 0 ]
Ja; de KNSB lijdt schade door het verstoren van de openbare (schaats)orde en dit is een redelijke vorm van schadevergoeding
0%
 0%  [ 0 ]
Nee; dit gaat veel te ver! € 2.000 en 5 jaar niet naar het schaatsen kunnen? Een voetbal hooligan is nog beter af!
100%
 100%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 1

Auteur Bericht
JoelHendriks



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 61


BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 15:34    Onderwerp: KNSB legt stadionverbod op?! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Gepubliceerd: woensdag 30 december 2009
Bron: KNSB
2000 euro boete en stadionverbod van 5 jaar

Heerenveen (KNSB) - De twaalf ’ordeverstoorders’ die dinsdagavond 29 december na afloop van de 2e 500 meter dames in het Thialf-stadion in Heerenveen te voet het ijs betraden en vervolgens op het middenterrein een ereronde probeerden te maken, krijgen van de KNSB, conform de kaartvoorwaarden, een stadionverbod voor 5 jaar en een geldboete per persoon van 2000 euro opgelegd.

De KNSB zal vanwege dit incident opnieuw naar de beveiligingsmaatregelen kijken.


Om het verhaal even compleet te maken: de 2e 500 meter dames was de laatste wedstrijd van de dag. Er waren dus geen wedstrijden meer die behoorde bij het Olympisch Kwalificatie Tournooi (wat ik zelf een farcè vond, maar dat terzijde).


Ik vind het nogal ver gaan. Een gemiddelde voetbalhooligan krijgt volgens mij een mindere zware straf dan deze 'ordeverstoorders'. Ik vraag me dan ook af of dergelijke voorwaarden op kaartjes zo ondertussen niet indruisen tegen de redelijkheid en billijkheid.

Wat vinden jullie hiervan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Me dunkt dat die voorwaarde als algemene voorwaarde inderdaad onredelijk bezwarend is. Ik weet niet of er nog een andere wettelijke grondslag bestaat om deze 'straffen' op te leggen.

Maar hoe luidt dan precies die algemene voorwaarde en hoe is deze kenbaar gemaakt bij de kaartjesverkoop? Hoe veel kostten de kaartjes en hoeveel wedstrijden / dagen kon je met de kaartjes zien?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangenomen dat Thialf en andere stadions hiermee akkoord gaan, zie ik niet direct in wat de ordeverstoorders tegen het stadionverbod kunnen doen. Thialf mag volgens mij zelf weten wie het toelaat.

Als ik het goed begrijp valt een boetebeding niet onder één van de bedingen op de zwarte en grijze lijst (al zou je aan art. 6:236 sub h BW kunnen denken). Bij het beoordelen van de onredelijk bezwarendheid van een boetebeding moet de matigingsbevoegdheid van art. 6:94 BW worden meegewogen (HR 24 maart 2006, LJN AV1706). Afhankelijk van de formulering van het boetebeding (en van het antwoord op de vraag of de AV ter hand zijn gesteld en dergelijke) kan de KNSB dus misschien wel een boete opleggen, maar de beboete personen kunnen de rechter vragen de boete te matigen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het niet zo boeiend eigenlijk. Waarom zou ik mij druk maken over een paar hersenloze; in onderbroek lopende; openbaar seksueel gedragingen verrichtende; scanderende schaatssuporters die geheel terrecht moeten betalen en geheel terrecht een vorm van ammussement wordt ontzien. Dat toevallig een andere organisatie daar minder snel aanstoot van neemt en daar anders mee omgaat is het vergelijken van appels met peren. Is het in strijd met de redelijk en billijkheid van 6:248? Nee, dat denk ik niet. Blijkbaar zijn ze wat preutser en vinden ze dit soort gedrag kwalijker dan anderen, dat had je kunnen weten toen je het kaartje kocht en akkoord ging met de voorwaarden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als ik het goed begrijp valt een boetebeding niet onder één van de bedingen op de zwarte en grijze lijst (al zou je aan art. 6:236 sub h BW kunnen denken). Bij het beoordelen van de onredelijk bezwarendheid van een boetebeding moet de matigingsbevoegdheid van art. 6:94 BW worden meegewogen (HR 24 maart 2006, LJN AV1706). Afhankelijk van de formulering van het boetebeding (en van het antwoord op de vraag of de AV ter hand zijn gesteld en dergelijke) kan de KNSB dus misschien wel een boete opleggen, maar de beboete personen kunnen de rechter vragen de boete te matigen.

De onredelijke bezwarendheid zou volgen uit het gegeven dat de strafwetgeving een minder hoge boete/sanctie zet op hetzelfde feit, en ik zou daar wel een eind in mee willen gaan.

Verder acht ik matigen van onredelijk bezwarende bedingen in strijd met de systematiek achter algemene voorwaarden. Die worden door eenzijdig opgesteld zonder onderhandelingsruimte. Als de opsteller een onredelijk beding opneemt, behoort dat te worden vernietigd en niet te worden gematigd door iets dat wel redelijk is. Matiging ontneemt de opsteller iedere prikkel om rekening te houden met de wederpartij.
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Verder acht ik matigen van onredelijk bezwarende bedingen in strijd met de systematiek achter algemene voorwaarden.

Als het beding onredelijk bezwarend is, kan het worden vernietigd en is er voor conversie inderdaad geen plaats meer. Maar bij het beoordelen van de onredelijk bezwarendheid moet dus wel worden meegewogen dat de rechter een matigingsbevoegdheid heeft (aldus de HR in navolging van de parlementaire geschiedenis).

Het lijkt me zeker (heel goed) mogelijk dat het boetebeding hier onredelijk bezwarend is, maar zonder de formulering van het beding te kennen durf ik daar niet definitief over te oordelen.

Het feit dat de strafwetgeving een minder hoge boete stelt lijkt mij niet beslissend. Een boetebeding kan ook op niet-strafbare gedragingen zien.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
r0nnie



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: ma 07 jun 2010 12:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit hele verhaal betreft een vriend van mij.
Hij heeft afgelopen week inderdaad een factuur van 2000 euro op de mat gekregen.
Wat raden jullie hem aan te doen?
Volgens hem waren de kaartvoorwaarden vóór het incident niet te vinden op de website van de KNSB en zijn deze naderhand er pas opgezet. In dat geval is de zaak natuurlijk heel erg anders. Is dat te bewijzen of is het aan de KNSB zelf om te bewijzen dat deze voorwaarden er daadwerkelijk al opstonden ten tijde van het incident?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds