Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 2:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Meer vrouwen moeten werken
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 14 dec 2004 17:04    Onderwerp: Meer vrouwen moeten werken Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens minister De Geus is het de bedoeling dat in 2006 2/3 van alle vrouwen in Nederland betaald werk heeft. Dat zou moeten om de gevolgen van de vergrijzing tegen te gaan, en vrouwen zouden economisch onafhankelijk moeten zijn.

Tegen het eerste argument pleit volgens mij dat het sowieso erg moeilijk is op het moment om werk te vinden. Ook als redelijk geschoolde man. Als er kennelijk niet al te veel werk te doen is, waarom zouden vrouwen dan perse toch aan het werk moeten?

Tegen het tweede pleit volgens mij dat economische onafhankelijkheid in een huwelijk vreemd is. De Geus voerde aan dat het niet langer zo is dat vrouwen (en mannen naar ik aanneem) een partner hebben voor het leven, en ze dus onafhankelijk moeten zijn. Parttime werk zou niet voldoende zijn omdat je daar niet genoeg mee verdient. Dus ook in een gemeenschap van goederen moet een vrouw economisch onafhankelijk zijn? Thuis blijven voor de kinderen is dus en slecht zaak? I think not.

Wat vinden jullie?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: di 14 dec 2004 17:29    Onderwerp: Re: Meer vrouwen moeten werken Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het argument van de redelijk geschoolde mens lijkt me niet per definite juist. Veel redelijk geschoolde mensen vertikken het immers om onder hun niveau aan de slag te gaan. De term 'passende arbeid' komt dan om de hoek kijken. Dat redelijk geschoolde mensen geen baan kunnen vinden rechtvaardigt de conclusie niet dat er geen werk is.

Ook de economische gelijkheid in het huwlijk gaat niet altijd op. Dit zeker gezien de mogelijkheid die de wetgever al zeer lange tijd kent om huwelijkse voorwaarden te bedingen.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 14 dec 2004 17:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel een goed idee, vooral ook om dat er niet voldoende kinderopvang is waar je je ook nog eens aan blauw betaald, dus wordt het kiezen tussen kinderen en niet werken, of werken en geen kinderen, heel bevordelijk om de vergrijzing tegen te gaan Rolling Eyes

En dan werken al die vrouwen zich een slag in de rondte om en te kunnen werken, kinderen te hebben en een huishouden draaiende te houden, en dan raken ze overspannen en gaan de WAO in... nuttig joh Smile

Gewoon lekker mensen zelf laten beslissen hoe zij hun leven in willen richten...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 14 dec 2004 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, ik weet niet echt wat ik ervan moet denken. Als ik binnen 'mijn toekomstige vakgebied' kijk dan zie ik dat het merendeel van de studenten die notaris willen worden vrouwelijk is. Ik zie dit ook niet als een positief of negatief iets.

Ik denk dat mensen gewoon grotendeels zelf moeten bepalen hoe ze hun leven in willen richten en wie er gaat werken. Kinderen krijgen is altijd een optie, maar zowel de vader als de moeder zou vervolgens thuis kunnen blijven (als ze dat willen). De regelingen die er momenteel zijn zorgen er ook voor dat de partner bij een scheiding er niet bij in zal schieten (uitgaande van het feit dat ze zoiets goed hebben geregeld).


Feit is wel dat steeds meer huwelijken niet meer voor het leven zijn en misschien dat daarom dit probleem niet bij de wortel aangepakt kan worden. Als je de rest van je leven bij elkaar blijft is er geen probleem met een eventuele economische afhakelijkheid, maar je kunt niet wettelijk bepalen dat mensen bij elkaar dienen te blijven....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dAAb

dAAb

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 12:42    Onderwerp: Re: Meer vrouwen moeten werken Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Volgens minister De Geus is het de bedoeling dat in 2006 2/3 van alle vrouwen in Nederland betaald werk heeft.


lol

Betaald werk.. Dus de huidige situatie is dat de meeste onbetaald werk doen? Wink

Sorry, grapje van mijn kant
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 13:25    Onderwerp: Re: Meer vrouwen moeten werken Reageer met quote Naar onder Naar boven

dAAb schreef:

Betaald werk.. Dus de huidige situatie is dat de meeste onbetaald werk doen? Wink


Jazeker, de huidige situatie is nog steeds dat een groot gedeelte van de vrouwelijke bevolking thuis zit en voor de kinderen zorgt. En gezien het feit dat de huishouding ook als werk gezien kan worden en daarvoor niet betaald wordt....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En in het kader van onbetaald werk, wat denk je de grote diversiteit in vrijwilligerswerk? Veel moeders / vrouwen die vrijwilligerswerk doen in de zorg, onderwijs (overblijfmoeder?) etc

Dus ja er is wel zeker een grote groep vrouwen die werkt maar dat onbetaald doet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is dan ook één van de redenen dat de vrouw binnen het huwelijksvermogensrecht en het gemeenschapsrecht een totaal andere positie is gaan innemen. Koude uitsluiting komt bijvoorbeeld bijna nooit meer voor. De vrouw doet van alles en nog wat om het voor de man mogelijk te maken een vermogen op te bouwen en zij behoort daar dan ook in mee te delen.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dAAb

dAAb

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
De vrouw doet van alles en nog wat om het voor de man mogelijk te maken een vermogen op te bouwen...




HULDE! Beer
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
dAAb

dAAb

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 14:47    Onderwerp: Re: Meer vrouwen moeten werken Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
dAAb schreef:

Betaald werk.. Dus de huidige situatie is dat de meeste onbetaald werk doen? Wink


Jazeker, de huidige situatie is nog steeds dat een groot gedeelte van de vrouwelijke bevolking thuis zit en voor de kinderen zorgt. En gezien het feit dat de huishouding ook als werk gezien kan worden en daarvoor niet betaald wordt....


niet mee eens..
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 17:53    Onderwerp: Re: Meer vrouwen moeten werken Reageer met quote Naar onder Naar boven

dAAb schreef:
Flash schreef:
dAAb schreef:

Betaald werk.. Dus de huidige situatie is dat de meeste onbetaald werk doen? Wink


Jazeker, de huidige situatie is nog steeds dat een groot gedeelte van de vrouwelijke bevolking thuis zit en voor de kinderen zorgt. En gezien het feit dat de huishouding ook als werk gezien kan worden en daarvoor niet betaald wordt....


niet mee eens..


Maar mag ik dan ook vragen waarom je het er niet mee eens bent?? Ik neem aan dat je niet denkt dat mensen het huishouden doen omdat ze er veel plezier aan beleven?!? Als één van de personen binnen een relatie een baan heeft, zal de ander vaak het huishouden op zich nemen (binnen de enkelverdienersituatie). Ik vind dat dit dus zeker wel als werk gezien kan worden, want het vergt best veel inspanning.....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 20:26    Onderwerp: Re: Meer vrouwen moeten werken Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Ik neem aan dat je niet denkt dat mensen het huishouden doen omdat ze er veel plezier aan beleven?!? .... Ik vind dat dit dus zeker wel als werk gezien kan worden, want het vergt best veel inspanning.....


Wat is het criterium voor werk?
º Mag je daar geen plezier aan beleven? Dan doen namelijk een hoop mensen iets fout.
º Moet het veel inspanning vergen? Voor sommige mensen is het namelijk nauwelijks of helemaal geen inspanning.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 21:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zullen we het er in deze discussie op houden dat zowel door een betaalde baan te hebben als door het huishouden te doen een bijdrage geleverd kan worden aan het georganiseerd gezinsleven? Het interesseert me namelijk niet zo vreselijk veel of het officieel werk mag heten. Het interesseert me meer of mensen gezamenlijk de keuze maken dat een persoon filltime werkt en de andere persoon fulltime het huishouden enzo doet. In dat geval dragen beide echtgenoten in mijn ogen evenveel bij aan het huishouden, hoewel het natuurlijk onzin is om te bedenken dat huishouders dan vervolgens ook betaald zouden moeten worden.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
dAAb

dAAb

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1) zie Ergo Sum

2) Huishouden doen is geen werk. Zowel, dan zie 3.

3) Wat is dan het minimum aantal gezinsleden om te kunnen spreken van werk?

4) Als het aantal niet uitmaakt, dan hebben alle singles onder ons met een fulltime baan in feite dus 2 (!) full time banen??

NeeN, huishouden is toch geen werk? Kom aan zeg.
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Zullen we het er in deze discussie op houden dat zowel door een betaalde baan te hebben als door het huishouden te doen een bijdrage geleverd kan worden aan het georganiseerd gezinsleven? Het interesseert me namelijk niet zo vreselijk veel of het officieel werk mag heten. Het interesseert me meer of mensen gezamenlijk de keuze maken dat een persoon filltime werkt en de andere persoon fulltime het huishouden enzo doet. In dat geval dragen beide echtgenoten in mijn ogen evenveel bij aan het huishouden, hoewel het natuurlijk onzin is om te bedenken dat huishouders dan vervolgens ook betaald zouden moeten worden.


Indirect is het huidige huwelijksvermogensrecht/gemeenschapsrecht er wel op gericht dat ook dit huishoudelijke werk 'betaald' dient te worden. Zoals ik al eerder zei draagt de 'huishoudende' partner door thuis te blijven en het huishouden te doen mee aan de vermogensopbouw van de 'betaald-werkende partner' en juist om die reden wordt dus bijvoorbeeld een 'koude uitsluiting' bijna nooit meer toegepast. Het zou onredelijk zijn om iemand die niet een betaalde baan heeft gezocht om zo de partner te kunnen steunen, na een scheiding in de kou te laten staan.

Maar je hebt gelijk, we dwalen te ver af, en beide werkzaamheden leveren inderdaad een bijdrage aan het gezinsleven. En juist daarom vind ik de statements van De Geus een beetje onzinnig, want je kunt niet meer uitgaan van een normale gezinssituatie als beide partners een betaalde baan hebben (uitgaande van de normale gezinssituatie dat er één ouder een baan heeft en de andere voor de kinderen/huishouding zorgt). Ieder gezin moet maar voor zichzelf beslissen of ze wel of niet beiden fulltime aan de slag willen.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds