Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 21:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vreemde gebeurtenissen tijdens scheiding
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lvanderwesten

Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2008 10:26    Onderwerp: Vreemde gebeurtenissen tijdens scheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie kan mij helpen dit te begrijpen.

Mijn partner ligt nu tien maanden in scheiding. Hij had gedurende die tijd een variabel inkomen. Vast 2500 euro per maand. Eenmaal per drie maanden 2000 euro extra. De rechtbank wees zijn vrouw bij een voorlopige voorziening 2550 euro per maand toe. Dit zou hij kunnen bekostigen als hij belastingvoordeel zou hebben. Echter zijn vrouw moest daarvoor tekenen en doet dit niet.

Kortom, schulden. Ik betaal momenteel haar alimentatie. maar feit is dat we tot en met 1 december alles betaald hebben.

Per 1 december liet zij viermaal beslag leggen op zijn rekening. Daarvoor hebben wij nooit een reden gehad. Een deurwaarder hebben wij niet gezien. Inmiddels kan hij doordoor niets meer betalen aan haar, waarvoor zij hem op dit moment voor de rechter daagt. Het lijkt mij logisch dat zij niet haar gelijk krijgt als ze beslagen heeft lopen.

Mijn partner heeft van de bank ook nog eens viermaal 120 euro kosten moeten betalen. Kan hij deze bij haar terugvorderen? en wie betaalt de kosten van de advocaat als de beslagen ongegrond zijn?

Dat was het eerste. Het tweede is de zitting voor de scheiding. Er is in die zitting bepaald dat uitgegaan zou worden van een bepaald salaris. Ook waren er woonlasten bepaald. Bij de uitspraak was het salaris opeens veel hoger ingeschat en de kosten voor de woning veel lager (van ons oude appartement). Om dit te kunnen korrigeren moeten wij bezwaar aantekenenen en opnieuw een rechtszaak starten met weer zoveel advocaatkosten. Hoe kan dit?

Dat brengt me bij de advocaat. Zij heeft het hele salaris van mijn vriend en een gedeelte van mijn salaris. Toch heeft zij de pro deo advocaat en moet hij betalen. Wat is hiervan de logica?

Als laatste de kinderen. Er werd in mei mediation gestart a 200 euro per uur, waarbij nooit een afspraak is gerealiseerd. Mijn partner heeft de kinderen zes maanden niet gezien. Via een rechtszaak kwam er een regeling die zij naast zich neerlegde. Wij verzochten om een dwangsom en er kwam vervolgens een nieuwe regeling zonder dwangsom. Ook deze legt zij naast zich neer. Zij is of weg, of zij laat de kinderen de deur niet uitgaan. De politie belt haar alleen op en ze weigert mee te werken. Wat is er voor nodig om een dwangsom te krijgen?

Ik hoop dat iemand me hierin wijzer kan maken, want ik ben echt kapot aan het gaan aan deze situatie. We doen alles juist. En toch vindt zij steeds weer manieren. Waarom staat de vrouw zo sterk en kan zij alles maken?

Laatst aangepast door lvanderwesten op wo 16 jan 2008 11:51, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2008 11:42    Onderwerp: Re: Vreemde gebeurtenissen tijdens scheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan je iig wat algemene info geven:

Tegen de beschikking voorlopige voorzieningen kun je niet in hoger beroep maar je kunt wel wijziging vragen. Als zij niet wil tekenen en je partner daarom geen belastingvoordeel krijgt, zou ik dat zeker aanvechten en de rb vragen ofwel het bedrag aan te passen (zonder belastingvoordeel) ofwel haar te laten dwingen te tekenen.

Je kunt vragen om een kostenveroordeling (dus die kosten van de beslagen). Of je het krijgt is een ander verhaal, maar als het niet verzocht wordt, kan het sowieso niet worden toegewezen.

Tegen de beslissing van de echtscheiding kun je in hoger beroep gaan. Ik neem aan dat hetgeen jij zegt over salaris en de woonlasten zijn toegelicht in de beschikking en anders zou het handig zijn met je advocaat te overleggen of die er iets in ziet hierom in hoger beroep te gaan.

Dat zij nu een pro deo advocaat heeft, zegt niet zoveel. Als duidelijk wordt dat zij nog geld krijgt uit bijv de verdeling van de huwelijksgoederengemeenschap dan kan ze alsnog moeten betalen. Ze heeft waarschijnlijk alleen voorlopig een toevoeging (gefinancierde rechtsbijstand) gekregen. Daarbij kan het zijn dat ze een maximale eigen bijdrage moet betalen. Pas na afloop van de zaak wordt definitief bekeken of iemand op een toevoeging kon procederen. Partneralimentatie is trouwens belast inkomen, zij krijgt het bruto en moet daarover belasting betalen.

Dwangsom doen rechters meestal niet de eerste keer. Je kunt nu wel nakoming van de omgangsregeling verzoeken bij de rechtbank en dan nogmaals verzoeken om dwangsom. En vragen haar in de kosten te veroordelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds