Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 16:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onrechtmatig voordoen als politieagent...
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 06 okt 2007 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

raphidae schreef:
Quote:
Maar het publieke belang dat art. 196 Sr beoogt te beschermen is nu juist het voorkomen dat mensen slachtoffer worden van personen die zich als bijv. agent voordoen.

Als dit zo is, waarom wordt dan juist het woord 'onderscheidingstekens' hier gebruikt?

Het valt m.i. nauwelijks te betwijfelen dát dit zo is. Het is toch heel wat ernstiger als een nepagent door het dragen van een rangloos politieuniform op straat zijn gang kan gaan, dan wanneer een echte agent zich ten onrechte voordoet als hoofdagent. Dat laatste heeft voor zover ik weet geen effect op de openbare orde.
Van Dale schreef:
on·der·schei·dings·te·ken (het ~)
1 teken waarmee iets van iets anders onderscheiden wordt
2 medaille e.d. als teken van een militaire onderscheiding => badge, decoratie, distinctief, ereteken, insigne

In art. 196 Sr wordt onderscheidingsteken in de eerste betekenis gebruikt. Zie ook art. 435a Sr.

Quote:
Met jouw uitleg is het op z'n minst zeer onduidelijk en verwarrend om 'onderscheidingstekens' in dit artikel te gebruiken terwijl dit woord een verschillende betekenis heeft binnen de ambten waar het om gaat.

Art. 196 Sr is niet geschreven met het oog op gebruik binnen die ambten, maar met het oog op bescherming van burgers die geen weet hebben van regels en gebruiken binnen ambten. Zie je quote in je vorige bericht; je bent niet pas strafbaar wanneer ingewijden door goed naar de schouders te kijken kunnen zien dat je agent zoveelste klas bent. Het gaat om het je valselijk voordoen als agent (of drager van een ander ambt), waarbij het vereiste van onderscheidingsteken of het verrichten van een daad volgens mij wordt gesteld om te zorgen dat je wel iets concreets moet doen om in overtreding te kunnen zijn.

Quote:
Misschien zit ik er naast, maar de Politiewet beschrijft het politieambt (bevoegdheden/daden als bedoeld in 196 Sr.) -> Art. 49 lid 1 Pw -> Kledingregeling Politie -> Onderscheidingstekens van het politieambt zijn de rangen.

Zoals gezegd, het roepen van "dit is de politie, open de deur!" is een daad die m.i. onder art. 196 Sr valt (wanneer de omstandigheden ernaar zijn). Het gaat bij art. 196 Sr niet om interne tekens en regels die de burger toch niet kent.

Mocht iemand toevallig een T&C bij de hand hebben om mijn verhaal te ontkrachten of te bevestigen... Wink Jurisprudentie kan ik helaas niet vinden. Als dit betekent dat art. 196 Sr nooit wordt toegepast zou dat tegen mijn lezing van de bepaling spreken...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
raphidae



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 1:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het enige wat ik kan vinden dat het dragen van een politieuniform tijdens het begaan van een (ander) misdrijf dit wordt gezien als een 'vals kostuum' als in 311.1.5 Sr en 312.1.3 Sr. 196 Sr wordt dan niet genoemd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
raphidae



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: do 11 okt 2007 10:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had eergisteren een brief gestuurd naar de officier van justitie in amsterdam met de vraag of hij het even wou uitleggen en ik werd er net over gebeld.

Voorzover hij weet is het dragen van een politieuniform op zich niet strafbaar. Er is ook geen jurisprudentie over.

Hij wist vrijwel zeker dat de onderscheidingstekens als in art. 196 Sr specifiek tekens betreffen die bij een onderscheiding horen, bijv. medailles en rangen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 11 okt 2007 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verrassend, en niet helemaal in lijn met hoe een P-G volgens dit bericht over art. 196 Sr dacht.

Het nut van een strafrechtelijk verbod op het dragen van de verkeerde rang zie ik echt niet. Dat kan m.i. veel beter met tuchtrecht worden aangepakt. Het nut van een strafrechtelijk verbod op het misleiden van het publiek door het dragen van een politieuniform zie ik wel.

Verder vind ik het veel meer voor de hand liggen dat "onderscheidingsteken" in een algemeen wetboek de betekenis "teken waarmee iets van iets ander onderscheiden wordt" heeft.

Heeft iemand zin om de MvT erop na te slaan?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: do 11 okt 2007 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:


Heeft iemand zin om de MvT erop na te slaan?


Die zijn altijd zo lastig te vinden.... Als jij mij nou vertelt waar ik MvT's kan vinden dan zal ik het nagaan... Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JBA



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 419


BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga met Bona Fides mee dat het dragen van onderscheidingstekens niet alleen het rangonderscheidingsteken bedraagt. Dit is ook een reden dat het nieuwe politieuniform voorzien is van badges op het uniform met het politie-logo. Het zit hem, ook gelet op de (inderdaad ietwat vreemde uitspraak) van de PG eerder in het zich opzettelijk voordoen als dan in de soort kleding. Hiermee lijkt de geest van de wet wat meer aanwezig dan de letter.

Want het lopen in een legerbroek betekend gelukkig niet dat je aan wordt gehouden in dit land.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Want het lopen in een legerbroek betekend gelukkig niet dat je aan wordt gehouden in dit land.

En als je op straat loopt met alleen een een paar strepen op je schouders, word je naar ik aanneem alleen opgepakt wegens schennis van de openbare eerbaarheid en niet wegens overtreding van art. 196 Sr.

Het valt mij zwaar om art. 196 Sr niet naar zijn (voor mij overduidelijke) strekking te lezen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
raphidae



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: do 01 nov 2007 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
bona fides schreef:


Heeft iemand zin om de MvT erop na te slaan?


Die zijn altijd zo lastig te vinden.... Als jij mij nou vertelt waar ik MvT's kan vinden dan zal ik het nagaan... Smile


MvT's die niet online staan kan je een kopie van opvragen bij de Koninklijke Bibliotheek (www.kb.nl).

Dat heb ik gedaan (kamerstukken 2117 en 17524) en deze hebben slechts betrekking op de boetebedragen die art. 196 ook raken (2117 = wijziging boetemaxima ivm inflatie, 17527 = Wet indeling geldboetecategorieen).

Van het orginele voorstel (03-03-1881) is geen documentatie (meer) en de rechtbank Amsterdam en de KB hebben voor me gezocht maar er is geen enkele jurispridentie of zelfs maar een referentie sinds de inwerkingtreding in 1886.

Het lijkt me dan ook dat ongeacht de uitlegging van 196 Sr je geen enkel risico loopt als je in een politieuniform rond gaat lopen als je dat niet doet om een (ander) misdrijf te vergemakkelijken.

Ik vraag me wel af of er misschien op een andere basis grond voor inbeslagname is oid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: do 01 nov 2007 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor het uitzoekwerk in ieder geval!

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Marco Knol



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: vr 02 nov 2007 2:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het mij goed herinner liepen stadswachten in Utrecht vanaf het prille begin in oude politie-uniformen. Het enige verschil waren de politie-insignes en badges, maar in het donker vanaf een afstand leken het net echte agenten. En dat was ook de bedoeling van het stadsbestuur.
Overigens vielen ze voor de oplettende passant/fietser vrij snel door de mand omdat de uniformen altijd (en nog steeds trouwens) verschrikkelijk slecht passen. Twisted Evil
_________________
Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds