Wij vertrouwen stemcomputers niet
| |||||||||||||||||||||||||||||||
|
Het lijkt me niet helemaal nodig dat iedereen die maar wil een bepaalde machine zou mogen onderzoeken. Er zijn namelijk ook grenzen aan controleerbaarheid. De grenzen liggen wat betreft ongeveer daar waar het democratische proces aan zijn eigen succes ten onder zou kunnen gaan. Met andere woorden: openheid en controleerbaarheid zijn goed maar dat mag het proces als zodanig niet te veel frustreren. Dat laatse zou duidlijk wel gebeuren als er hordes burgers zijn die even willen controleren of de machine wel goed is.
Overigens heeft een vriend van eens voor de lol aan de mensen van het stembureai waar hij moest stemmen gevraagd op wie hij nou moest stemmen. Daar konden ze blijkbaar niet zo goed tegen want ze reageerden met een enorm overspannen 'daar mogen we niet op antwoorden.' ![]() |
Duch, wat is het verschil met de WOB? Daar kan ook iedere burger een beroep op doen.
Het gaat er niet om dat iedere burger ook echt gebruik gaat maken van dat recht, maar dat iedere burger zelf zou kunnen controleren dat onze democratie, en in het bijzonder de stemmachine, goed functioneert. Ik ben er niet bang voor dat duizenden mensen massaal zo'n machine gaan openschroeven. Zodra de overheid gaat selecteren wie wel en wie niet zo'n machine mag controleren ontstaat de mogelijkheid van geknoei. Dat wil je juist uitsluiten. Het volk moet zelf, los van de verkiezingen, bepalen hoe het de machines wil controleren. Veel mensen zal het geheel niet interesseren, dat is helemaal geen probleem. Een paar procent heeft een gezonde achterdocht. Die paar procent zal uit de eigen groep de mensen aanwijzen die voldoende worden vertrouwd om die controle uit te voeren. En dat is ook precies wat er nu gebeurt. |
Beide |
Ik kom toevallig de website tegen van de Amerikaanse variant, de open voting foundation.
|
De computers zelf vertrouw ik volledig.
Alleen de mensen die ze instellen vertrouw ik niet. |
Radio-online van 1 augustus.
Strijd rond stemcomputers loopt op Een actiegroep tegen verkiezingen middels stemcomputers heeft bij de gemeente Amsterdam tientallen documenten over de invoering van stemmachines bij de gemeente Amsterdam opgeeist en losgekregen. De stapels papieren hebben ze vervolgens ingescand en op internet gezet. Dit alles met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur. Maar was het ook echt openbare informatie. De SDU, een van de fabrikanten van stemmachines, meent van niet want tussen de stukken zaten ook financiele gegevens van SDU, waaronder offertes. De advocaat van SDU verzocht de actiegroep de documentatie offline te halen, maar de actiegroep weigert. Wat staat er in de stukken en waarom is het belangrijk dat deze op internet blijven staan? Dat vroegen we aan Rop Gongrijp, initiatiefnemer van de actiegroep Wij Vertrouwen Stemcomputers Niet en mede-oprichter van XS4All. Beluister dit item (RealAudio) |
Beveiliging stemcomputer zo lek als een mandje!
video |
Gaat iemand zich nog aanmelden om stembriefjes te tellen? ![]() |
Sdu stemmachine niet gebruikt bij komende verkiezingen, Rechtennieuws.nl |
Rechtenforum.nl -> Actualiteiten
Tijden zijn in GMT + 2 uur |
|