Wij vertrouwen stemcomputers niet
| |||||||||||||||||||||||||||||||
|
Als die illustratie Balkenende IV kan voorkomen zie ik er bij nader inzien geen kwaad in ![]() |
Zie hier en Hier |
Maar wie moet het controleren? Zijn de controleurs wel te vertrouwen? En i.d.d. met papieren biljetten kan ook gesjoemeld worden, en wie zegt dat die 10.000 man op de stembureaus wel allemaal te vertrouwen zijn?
Over dat nieuwsberichtje: duh! Het was in een zorgcentrum, daar komen allemaal van die oudjes die niet snappen hoe de computer werkt, de kleine lettertjes niet kunnen lezen, of dement zijn, Te Meerman heeft ze gewoon helpen stemmen... niks mis mee toch? ![]() ![]() |
Hehehe... ![]() En dat alles onder het motto: Weet u niet hoe een pinapparaat werkt? Geef dan maar even je pas en je pincode en dan help ik wel even ![]() |
Ik vind het persoonlijk een beetje vreemd dat iemand die kandidaat is voorzitter dan wel lid van het stembureau mag zijn... De leden van het stembureau moeten min of meer onafhankelijk zijn... |
Het is anders helemaal niet gezegd dat er in zo'n zorgcentrum alleen oudjes komen stemmen. Bij mijn ouders in 't dorp moet de halve bevolking in 't verpleeghuis stemmen, en dat zijn lang niet allemaal bejaarden. ![]() Je kunt natuurlijk op allerlei manieren sjoemelen: bijv ook door met een clubje van een pol. partij volmachten te gaan ronselen en die inzetten op jouw partij. ![]() |
Maar wel mooi die 160 oudjes die op hem gestemd hebben ![]() ![]() Anyway, méér controle is natuurlijk áltijd goed... Maar voor meer controle zijn is niet hetzelfde als stemcomputers niet vertrouwen... |
Ik denk dat we het beste voortaan maar met handopsteken moeten gaan stemmen. Dat lijkt me het veiligst en best. ![]() |
Jaaa! |
MiriamvL schreef:
Precies! Tuurlijk ben ik voor controle, zoals Duch al zei, wie is dat niet?! Maar dat betekent helemaal niet dat ik stemcomputers wantrouw, dat doe ik namelijk absoluut niet. |
In ieder geval moet de gebruikte apparatuur volledig te controleren zijn. De code van de software moet voor iedereen beschikbaar zijn ter inspectie. Iedereen die het wil zou zelf moeten mogen controleren. De vrijwilligers op stembureaus moet je tot op zekere hoogte inderdaad gewoon vertrouwen. Deze mensen moeten op de juiste wijze geselecteerd zijn, bijvoorbeeld niet allemaal van dezelfde partij. Ze moeten elkaar voortdurend in de gaten kunnen houden. Dat de stembureaus bemand zijn met "willekeurige burgers" is mooi democratisch. |
Ik ben wel eens stembureaulid geweest, maar niemand die je dan vraagt voor welke partij je bent, hoor!
Overigens is het ook geen vrijwillgerswerk, maar kreeg je er (in Utrecht) € 125,- voor. |
Nou, met de regeringen Balkenende kun je er gerust je part-time bijbaantje van maken ![]() |
Bedoel je dat niemand het vantevoren vroeg? Of dat er geen stemmers zijn die het vragen wanneer ze komen stemmen?
Maar goed, er mag dus geen partij-propaganda plaats vinden in een stemlokaal, maar hoe ver gaat dat? Als je daar zit als voorzitter en nr. 3 op de lijst, en je zegt dat je als nr. 3 op die lijst staat, en de oude mensjes denken "ach gut, wat een vriendelijke man, nou dan stem ik maar op hem", is dat dan wel of niet toegestaan? |
Op zich hebben ze best een punt, maar het lijkt me ook heel simpel aan te passen: de computer print een soort van kassabonnetje, kan je je stem controleren, die gaat in de ouderwetse stembus, eerste uitslag op basis van de computergegevens, zodat er snel uitslag is, natelling aan de hand van de papieren stemmen... |
Rechtenforum.nl -> Actualiteiten
Tijden zijn in GMT + 2 uur |
|