forum wetgeving
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Informatie en technologie

#1: forum wetgeving Auteur: hadewee BerichtGeplaatst: vr 07 jul 2006 14:45
    —
geachte rechtspersonen Smile
ik ben zelf geen bekende in het recht, maar heb wel iets wat ik me afvraag, namelijk: Weet iemand hoe het juridisch in elkaar steekt omtrent de gebruikersnamen op fora zoals bijvoorbeeld deze, en de geplaatste berichten??? Is wijziging hiervan af te dwingen??
Hartelijk dank en mag hier met ruim zog op beantwoord worden, ik vermoed namelijk sterk dat er vast wel meer mensen zijn die zich dit afvragen...

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 07 jul 2006 16:18
    —
hadewee schreef:
geachte rechtspersonen Smile

Dat valt wel mee hoor, we zijn hier allemaal natuurlijke personen Wink.

Eerst een tegenvraag: wat is de reden dat je zou willen dat iemand zijn gebruikersnaam wijzigt?

Het zal je zelf ook wel duidelijk zijn dat als ik bijvoorbeeld "hadewee" geen leuke naam zou vinden, ik daarmee nog geen juridische grond heb om je tot een wijziging te dwingen. Of in gewoon Nederlands, geen poot om op te staan.

Of misschien moet ik met een andere vraag beginnen: ben jij de beheerder van het forum waarop je vraag betrekking heeft? Als dat zo is heb je volgens mij best veel vrijheid om naar eigen inzicht aanstootgevende namen te wijzigen. Het handigst is als je dit vastlegt in een "forumreglement", dan kun je nieuwe gebruikers met vervelende namen eenvoudig naar het reglement verwijzen. Het wijzigen van een gebruikersnaam zonder basis in zo'n reglement is misschien minder netjes, maar daarmee m.i. nog niet onrechtmatig. In andere woorden: als een gebruiker om zo'n reden een rechtzaak tegen je zou aanspannen maakt hij volgens mij geen enkele kans.

Let wel, er is geen wet die precies bepaalt wat hier wel en wat niet mag. Het gaat er meer om wat "volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt". Echt harde uitspraken kan ik daarom niet doen. Wel kun je stellen dat daar waar je inbreuk maakt op iemands privacy, er eerder sprake zal zijn van onrechtmatig handelen. Ik noem hier privacy, omdat dit toch is waar het bij internetforumproblemen meestal om draait. Wijziging van een gebruikersnaam lijkt me geen privacyinbreuk. Manipulatie van gebruikersnamen zodat jij je kunt voordoen als een ander lijkt me dat wel (slechts als voorbeeld).



Rechtenforum.nl -> Informatie en technologie

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl