Uitspraak: Marginale toetsing ondernemerschap
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: Uitspraak: Marginale toetsing ondernemerschap Auteur: kdevries BerichtGeplaatst: di 04 jul 2006 14:08
    —
Case:
Eenmanszaak heeft 4 jaar gedraaid waarvan de eerste 2 jaar met winst en de laatste 2 jaar met verlies. (laatste jaar is op 1 dec gestaakt) De fiscus wil het ondernemerschap van het laatste jaar als geen onderneming zien omdat er te veel verlies is. Zodoende wordt het verlies kwijt gescholden en zal alles op 0 worden gezet. Carry-back met 2001 wordt dus niet mogelijk gemaakt.

Mag de fiscus tussentijds een marginale toetsing van het ondernemerschap doen?

Is er door een rechter of de hoge raad een uitspraak gedaan die betrekking heeft op een gelijksoortige case in het voordeel van de eenmanszaak.

#2:  Auteur: Volento Deo BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 1:10
    —
Werkgroep-opdracht? Sleepy

#3:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 7:32
    —
Nou hup volento, jij bent bezig met fiscaal, dus je moet het wel weten.

#4:  Auteur: Volento Deo BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 9:19
    —
RF is geen huiswerkklas Nooo

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 14:02
    —
Dit lijkt me geen huiswerkopdracht. Ik heb er zo snel geen antwoord op, hopelijk iemand anders wel.

#6:  Auteur: DannyD BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 17:45
    —
Ik wil wel een poging wagen (maar ook niet meer dan dat).

Volgens mij zal de fiscus ieder jaar mogen kijken of er sprake is van een IB onderneming. Dit zal zij doen door te kijken of er sprake is van duurzaam bedoelde activiteiten gericht op risicodragende deelname aan het economisch verkeer (moderne definitie Essers, zie Cursus Inkomstenbelasting)

Met betrekking tot de de deelname aan het economisch verkeer komt het bronvereiste van de deename aan het economisch verkeer terug. Men zal dan moeten kijken of er redelijkerwijs een voordeel kan worden verwacht bij de uitoefening van de activiteiten.

Hier zal het dus gaan om de vraag of er redelijkerwijs nog sprake van vermogensrechtelijke voordelen zou kunnen zijn. Of dit zo is, is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Zou men zich in de hedendaagse tijd gaan toeleggen op productie van grammofoons, dan zal dit immers niet worden gezien als een activiteit waaruit redelijkerwijs voordeel is te verwachten, en zal dus niet tot het bestaan van een onderneming worden geconcludeerd. (tenzij winst gemaakt wordt, want dan is het criterium automatisch vervuld).



Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl