Overlast in openbare ruimtes
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Overlast in openbare ruimtes Auteur: Cella BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 9:35
    —
Voor het vak Staats- en bestuursrecht ben ik bezig met een onderzoekje naar de invoering van de bestuurlijke boete bij overlast in openbare ruimtes. Ik zit me nu alleen af te vragen hoe dat voorheen altijd geregeld was. Weet iemand hoe de strafrechtelijke bestrijding van overlast in openbare ruimtes precies geregeld is en waar ik dat kan vinden?

#2:  Auteur: JBA BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 18:56
    —
Ja, dat kan ik wel een heel eind....als je even geduld hebt dan probeer ik het vanavond even op het forum te zetten, krijg nu visite....

#3:  Auteur: Cella BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 20:18
    —
Oh, dat zou fantastisch zijn, alvast bedankt!! Very Happy

#4:  Auteur: JBA BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 23:46
    —
De openbare orde op zich is een heel breed begrip. De openbare orde kan op veel verschillende wijzes worden verstoord. In beginsel zijn er in het WvSr. een aantal wetten die alles m.b.t. de openbare orde regelen, dit zijn de artikelen 131 - 151c.
Daarnaast kan een gemeente nog een aantal dingen in de APV opnemen die te maken hebben met openbare orde, zoals alcohol drinken op straat.
De Wet openbare manifestaties beschrijft ook een aantal openbare orde problemen zoals (je raadt het nooit) manifestaties. In deze wet wordt in art. 1 ook de definitie van een openbare ruimte aangegeven.

Belangrijk om te weten is dat als het gaat om de openbare orde, de burgemeester het bevoegde gezag is en de leiding heeft over de politie op dit gebied. De burgemeester kan bijv. een noodverordening afkondigen of zoals al gezegd bepaalde beperkingen in de APV op laten nemen.

De strafrechterlijke afhandeling gaat vanzelfsprekend wel via justitie.

Ik weet niet of deze info is wat je verwachtte, er is heel veel over te schrijven, mocht je specifiekere info willen hebben dan vraag maar raak..

Groeten,

Jerry

#5:  Auteur: Cella BerichtGeplaatst: za 22 apr 2006 8:09
    —
Hier kan ik zeker weer even mee verder. Dank je wel. Mochten hier weer vragen uit voortkomen, dan zal ik ze weer posten. Yesss



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl