adopteren van stiefkinderen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: adopteren van stiefkinderen Auteur: Annamarie BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 20:11
    —
Hoi,

Ik ben op dit moment op een punt gekomen dat ik compleet totaal niets meer met mijn biologische vader te maken wil hebben, zo ook mijn broertje.

Nu heb ik ooit gehoord dat een stiefvader de kinderen van zijn vrouw kan adopteren? Zitten hier nog voorwaarden aan vast? Ik ben nu 20 en mijn broertje is 17, maakt dat nog iets uit?

mvg Annamarie

#2:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 12:04
    —
Alleen minderjarigen kunnen geadopteerd worden. Ook het aanvragen van gezag of voogdij kan alleen bij minderjarigen. Jij komt hiervoor dus niet in aanmerking. Op zich is dit ook wel logisch aangezien je ouders eigenlijk geen zeggenschap meer over je hebben als je meerderjarig bent. Je hoeft dus ook niks meer met je bioligische vader te maken te hebben als jij dat niet wilt.

Je broertje zou eventueel nog wel geadopteerd kunnen worden, mits dit in zijn belang is en je stiefvader al minimaal drie jaar samen is met je moeder en ook al drie jaar de verzorging over hem deelt. (er zijn nog wel wat andere voorwaarden, maar dit is de basis).

#3:  Auteur: business1 BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 20:16
    —
gezag zal wellicht wel lukken, maar adoptie verwacht ik niet. Zijn hele strenge eisen aan, waar jouw vader en je broertje niet aan zullen voldoen.

#4:  Auteur: Annamarie BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 21:03
    —
Waarom zouden ze niet voldoen?
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik net geboren was mijn broertje is daar achteraangekomen als gevolg van een knipperlichtrelatie die vlak na de geboorte afgelopen was, niet lang daarna kwam mijn moeder der jeugdliefde tegen en deze zijn sindsdien samengeweest, mijn stiefvader zorgt dus eigenlijk al ons hele leven voor ons en sinds 9 jaar is hij zelfs getrouwd met mijn moeder. mijn broertje heeft inmiddels ook zijn achternaam aangenomen. wat voor eisen stellen ze dan?

#5:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 21:06
    —
Waarom is die adoptiekwestie dan niet eerder aan de orde gekomen, eigenlijk?

#6:  Auteur: business1 BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 0:26
    —
Ik geloof echt wel dat hij als een vader voor zijn stiefkinderen zorgt, tevens de achternaam aannemen, geloof ik ook meteen. Dat was je vraag niet, je vraag was of adoptie mogelijk was. Daarop maakte ik een inschatting, wat ook niet meer dan een inschatting is, natuurlijk. En ik schat de kansen laag in. In 1:227 lid 3 is een hele stricte voorwaarde geformuleerd. Uit de informatie die je gaf, welke vrij summier van inhoud was, maak ik dat op.

lid 3
Het verzoek kan alleen worden toegewezen, indien de adoptie in het kennelijk belang van het kind is, op het tijdstip van het verzoek tot adoptie vaststaat en voor de toekomst redelijkerwijs te voorzien is dat het kind niets meer van zijn ouder of ouders in de hoedanigheid van ouder te verwachten heeft, en aan de voorwaarden, genoemd in artikel 228, wordt voldaan.

#7:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 12:25
    —
business1 schreef:

[quoteDat was je vraag niet, je vraag was of adoptie mogelijk was. Daarop maakte ik een inschatting, wat ook niet meer dan een inschatting is, natuurlijk. En ik schat de kansen laag in. ][/quote]

Dit lijkt me echt volkomen onjuist. Als ik naar het verhaal van Annamarie luister was de kans juist heel groot dat een adoptie mogelijk is. En dat is het voor haar broertje nog steeds. Uit haar verhaal maak ik op dat zij niks meer van haar biologische vader te verwachten heeft, en dat is een van de belangrijkste punten van toewijzing van de aanvraag tot adoptie. Bovendien heeft haar stiefvader haar al bijna haar hele leven opgevoed. Er is echter een formeel punt waar niet aan voldaan wordt, de minderjarigheid. En dus kan zij niet geadopteerd worden. Bij je broertje is dat nog wel mogelijk. Het is dus helaas te laat, als je het eerder had aangevraagd had je in mijn ogen een zeer grote kans tot toewijzing.


Quote:
gezag zal wellicht wel lukken,


Dit klopt ook weer niet, ouderlijk gezag kan alleen over minderjarigen worden uitgeoefend.

#8:  Auteur: business1 BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 17:26
    —
@ eva
Wat gezag betreft sprak ik over het geval van haar broertje, dus daar bedoelde ik hetzelfde als jij. Dat zal bij haar broertje wel lukken, verwacht ik, mits er aan de 3 jaars voorwaarde is voldaan etc.
Wat haar betreft is er niety smogelijk, hooguit wijziging van de achternaam.

Wat jij over het geval adoptie, mbt haar broertyje zegt ben ik het mee oneens. Topicstarter haalde zelf aan: "Ik ben op dit moment op een punt gekomen dat ik compleet totaal niets meer met mijn biologische vader te maken wil hebben, zo ook mijn broertje"
Daarop zeg jij: Uit haar verhaal maak ik op dat zij niks meer van haar biologische vader te verwachten heeft, en dat is een van de belangrijkste punten van toewijzing van de aanvraag tot adoptie.
Dat vind ik een verkeerde vertaling van wat zij bedoelt.
Zoals zij het omschreef, is ze NU op dat punt gekomen, anders gezegd had ze tot nu wel contact met haar vader. Daardoor denk ik dat de voorwaarde dat er niets meer te verwachten is in de hoedanigheid van ouder misschien problemen oplevert.
Zoals uit mijn eerdere post blijkt heb ik het mbt tot adoptie ook niet over haar en haar vader, maar over haar broertje en haar vader.

#9:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: za 22 apr 2006 15:05
    —
Je hebt er inderdaad gelijk in dat ik haar opmerking vrij ruim heb geinterpreteerd. Ik ging er namelijk vanuit dat aangezien de stiefvader al bijna hun hele leven voor hun zorgt, de vader totaal niet in beeld is. In dat geval ligt een adoptie heel erg voor de hand. Omgang met de biologische vader kan tevens blijven doorgaan na een adoptie dus dat zou niet eens zoveel uitmaken.
Wat ook erg belangrijk is, is het feit dat de kinderen zelf niets meer met de vader te maken willen hebben. Kinderen boven de 12 moeten gehoord worden en de rechter zal veel waarde aan hun oordeel hechten. Dus het lijkt me niet echt onwaarschijnlijk dat de adoptie mogelijk geweest zou zijn.

#10:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: za 22 apr 2006 16:11
    —
tikSimone schreef:
Waarom is die adoptiekwestie dan niet eerder aan de orde gekomen, eigenlijk?


Ik herhaal mijn vraag nog maar even, want het verbaast me toch (op grond van de geschetste situatie)

#11:  Auteur: Annamarie BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 19:17
    —
@ tik simone

Ik heb nooit of te nimmer contact met mijn vader gewild of gehad, hij had een vrije bezoekregeling, heeft er nog nooit gebruik van gemaakt , mijn moeder moest hem eraan herineren dat zijn kinderen jarig waren. Wat btreft adoptie voor mij? we wisten toendertijd nog niet dat dat bestond anderes hadden we er zeker gebruik van gemaakt, mijn broertje heeft echter altijd de hoop gekoesterd dat zijn vader nog eens naar hem om ging kijken helaas voor hem is dit ijdelle hoop gebleken! hoop dat het een beetje duidelijk is, denk inderdaad dat ik voormezelf naamsverandering ga aanvragen, en mijn broertje zal ik wijzen op de punten die jullie hebben aangegeven, is het nog zo dat de bioplogische vader toestemming moet geven of zo?

#12:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 22:42
    —
Ik heb de indruk, ook gezien jullie leeftijd, dat het inderdaad veel meer om naamswijziging gaat dan echt om adoptie. Dat zou geen probleem moeten zijn, zie blz 9.



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl