Romeins recht
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Boeken & zo

#1: Romeins recht Auteur: ruth BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 10:09
    —
ben op zoek die het R.R. behandelt vanuit de tekst, dus: tekst en uitleg.
Engels of Nl.

Groet en dank.

#2:  Auteur: ergo sum BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 14:26
    —
Heb je "Prota : vermogensrechtelijke leerstukken aan de hand van Romeinsrechtelijke teksten uitgelegd / door J.H.A. Lokin" al geprobeerd?

#3:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 16:43
    —
Ik begrijp je vraag niet (als het er een is). R.R. is neem ik aan Romeins recht. En je wil tekst en uitleg bij Romeins-rechtelijke teksten. Welke teksten? Publiekrecht? Privaatrecht? Milieustrafrecht?

Ik neem aan overigens dat je een boek zoekt, dat het Romeins recht behandelt en dat je niet enkel wilde mededelen dat je naar iets dergelijks op zoek bent?

#4:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 23:19
    —
Tja, lastig als we niet weten welk rechtsgebied. V.w.b. het leerstuk van de onrechtmatige daad heb je misschien iets aan het boek Vergelding en Vergoeding.

Loop anders even bij de UB naar binnen en vraag daar.

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 3:17
    —
Het Romeinse recht dat voor ons huidige recht nog interessant is beperkt zich volgens mij tot het privaatrecht. Ik zou ook Prota van Lokin aanraden, maar andere boeken ken ik niet.

Nu ik de vraag nog eens lees lijkt het dat een soort geannoteerde versie van de Romeinse wetteksten wordt gevraagd. Zo'n boek ken ik niet, maar misschien helpen deze links je wat op weg:
http://www.iuscivile.com/
http://www.constitution.org/sps/sps.htm

#6: Romeins recht Auteur: ruth BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 8:18
    —
Dank voor de antwoorden.
Voor de duidlijkheid: Zoek een info. drager waarin stukken van het ius civile worden geinterpreteerd. UItreraard Privaatrecht.
Niet als de meeste boeken waarin gewoonover het RR wordt verteld, maar waarin (niet in het latijn, ben ik niet machtig) de tekst wordt geinterpreteerd, niet als voorbeeld, maar als methode. (te vergelijken met arresten lezen en interpreteren, waar ook helaas geen boek over is, bij mijn weten. weer - niet samenvattingen, maar tekstanalyse).

#7:  Auteur: ergo sum BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 19:50
    —
Het corpus juris civilis is casus gericht. Wanneer je de digesten leest, blijkt het steeds om gevallen te gaan, waarin op een bepaalde manier gehandeld wordt. De digesten zijn dus eigenlijk gewoon voorbeelden.

Zie voor de tekst en de vertaling: "Corpus juris civilis : tekst en vertaling / onder red. van: J.E. Spruit, R. Feenstra, K.E.M. Bongenaar"

#8: R.R. Auteur: ruth BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 20:28
    —
jawel. maar als ik niet begrijp wat erin staat?
soms ook al denk ik de tekst te begrijpen blijkt achteraf dat ik pijnlijk naast zit - de redenering niet goed heb toegepast, de criteria voor de uitspraak niet begrijp etc.
Net als bij arrestenlezen - soms denk ik te begrijpen waar het over gaat, alle criteria te begrijpen enz. maar later in de werkgroep hoor je dat het toch `net' anders zit (niet te hebben over het volledig de plank misslaan)
enz.

#9:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 21:11
    —
O ja, herken ik wel Embarassed Misschien heb je gewoon geen aanleg voor dit vak. Goed en heel secuur lezen schijnt de kern te zijn. En ook genoeg weten van de achtergronden, van de structuur van het Romeinse rijk in de verschillende eeuwen. Ik heb zelf als ondersteuning wat boeken daarover gelezen, dan kun je e.e.a. wat makkelijker plaatsen en onthouden. Op den duur leer je het dan wel een beetje te "zien".

Hoe lang ben je nu al met het vak bezig?

#10:  Auteur: ruth BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 13:16
    —
Ja. Ha-ha ; dan kan ik gelijk beweren dat ik geen aanleg heb voor de gehele rechten-studie. wat wellicht zo is, maar wat ik niet ga toegeven.

#11:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 14:00
    —
Op jouw leeftijd gaat alles nu eenmaal wat langzamer. Daarom: gewoon doorgaan!

#12:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 14:18
    —
Bona fides, ik hoop voor jou dat je die opmerking richting Ruth hebt gemaakt ........ Evil or Very Mad

#13:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 14:50
    —
Surprised Bijna oorlog.

#14:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 16:22
    —
Nee hoor, daar issie veel te zoet voor. En trouwens: Ruth is ook veel ouder dan ik zie ik. Maar ja, ergo (bijna even oud) is ook nog steeds goed bij de pinken.

Enfin, on topic again. Iemand nog een goede boekentip voor Ruth en de andere RR-zwoegers?

#15: RR en leeftijd [color=blue][b]Romeisrechtelijke Romanesken v Auteur: ruth BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 19:50
    —
van mijn docent heb het volgende aanbovolen gekregen:
Romeisrechtelijke Romanesken van Spruit.

Betreft de leeftijd: indd, niet de jongste meer, maar ik heb het idee
dat ik daardoor veel gerichter te wetk ga, maar wellicht vergis ik me hierin.



Rechtenforum.nl -> Boeken & zo

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl