Strijd met statuten?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: Strijd met statuten? Auteur: jelle v BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 14:09
    —
Ik heb een vraagje:

Stel:
- er is een stichting
- in de statuten van die stichting staat

art. 1: Het bestuur bestaat uit minstens 5 personen
art. 2: Het bestuur benoemd en ontslaat bestuurders

Stel vervolgens:

- Er is een 5-koppig bestuur
- Dat bestuur ontslaat (met 4 stemmen) 1 bestuurder

Daarmee wordt dus bereikt dat in strijd met art. 1 een 4-koppig bestuur ontstaat.

Nou staat in art. 2:14 lid 1 BW dat besluiten van een orgaan van een rechtspersoon dat in strijd is met de statuten, nietig is.

Kan ik nou concluderen dat het besluit om de bestuurder te ontslaan nietig is, daar er in dit geval met ontslagbesluit een situatie gecreeerd wordt die in strijd is met de statuten, namelijk een 4-koppig bestuur in plaats van een 5-koppig bestuur?

(je hebt namelijk ook nog art. 2:8 BW over de redelijkheid en billijkheid met betrekking tot statuten)

#2:  Auteur: Marco S BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 16:20
    —
Over het algemeen is in de statuten opgenomen, dat, als het bestuur onder het statutair verplichte aantal bestuurders duikt, het bestuur alsnog bevoegd blijft, met dien verstande dat er zo snel mogelijk een nieuwe bestuurder moet worden aangesteld, om aan de vereiste 5 te voldoen.

Als je jouw redenering zou volgen, dan kan er nooit een bestuurder worden ontslagen, als je hierdoor onder het verplichte aantal komt. Dit geeft in de praktijk zeer ongewenste en onpraktische situaties en wordt dus zelden zo geregeld.

#3:  Auteur: jelle v BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 16:42
    —
Er staat bij mijn weten verder niets in de statuten over bevoegdheid van het bestuur als het aantal bestuurders onder het minimum duikt (had ze helemaal doorgelezen).

Dus even uitgaande van de stelling dat er verder niets in de statuten is geregeld over bevoegdheid van het bestuur als aan het minimum aantal bestuurders niet is voldaan, wat dan, is het ontslag van de bestuurder dan geldig of is het nietig?

#4:  Auteur: Marco S BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 17:49
    —
Ik kan me dit haast niet voorstellen, aangezien iedere notaris dit in de statuten zet, maar goed.

Toch lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat je om de reden die je aanvoerd, de bestuurder niet kan ontslaan. De rechtbank zal dan art. 2:299 eerder toepassen dan vernietiging van het besluit. Dus geldig ontslag zou ik zeggen.

#5:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 22:48
    —
2:37BW

#6:  Auteur: Marco S BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 23:48
    —
2:37 is alleen van toepassing op een vereniging. In casu gaat het over een stichting Wink

#7:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 0:15
    —
Ik ben wazig Sleepey sorry.



Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl