Opdracht Vacatures
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Opdracht Vacatures Auteur: GINKALxKIZ BerichtGeplaatst: ma 28 nov 2005 23:55
    —
Zou iemand me kunnen helpen Crying or Very sad

Organisatie- en adviesbureau De Raedt is een maatschap waarvan de twee senioradviseurs Karel en Anke de Raedt de maten zijn. Ankes werkzaamheden liggen vooral op het gebied van trainingen en cursussen, terwijl Karel zich vooral bezig houdt met het advieswerk.

Vlak na je afstuderen word je aangenomen als junior adviseur. Tijdens je stage bij De Raedt bleek dat je een fijne neus hebt voor arbeidsrechtelijke vraagstukken. Met name Karel had op je komst aangedrongen, omdat hij als organisatiedeskundige steeds vaker wordt geconfronteerd met juridische aspecten rond personeelsbeleid.

Na je indiensttreding heeft Karel de Raedt een opdracht binnengehaald van een snelgroeiend hotelbedrijf. Leo Lodewijks, de directeur van het hotelbedrijf, heeft gehoord dat er nieuwe regels zijn ten aanzien van flexibele arbeidsrelaties.

Leo Lodewijks wil dat Karel hem adviseert over de juridische aanstellingsmogelijkheden in verband met de volgende vacatures:

- Er moet een facility-manager (een afgestudeerde hbo’er aangetrokken worden voor de duur van ongeveer één jaar. Deze moet een nieuwe organisatiestructuur voor het hotel opzetten om de dienstverlening te optimaliseren.
Goede facility managers zijn schaars; bij uitzendbureaus heeft men al tevergeefs geďnformeerd naar een dergelijke functionaris.

- Er moeten twee kamermeisjes aangetrokken worden, waarvan er een alleen tijdens het hoogseizoen (juni-september); havo- of mbo-niveau.

- Ten slotte is er een vacature voor een ‘manusje van alles’ een handige jongeman die bij nacht en ontij kan worden opgeroepen; mbo- of vbo-niveau.

Leo wil advies van jou.

Beschrijf per vacature een contractvorm die het meest in aanmerking komt. Bij elke vacature (in totaal vier) moet je dus een beredeneerde keuze voor de contractsoort maken. Noem bij elke keuze ten minste een voordeel en een nadeel (bij de ene vacature mag je een voordeel en een nadeel noemen vanuit het gezichtspunt van de werkgever, bij de andere vacature vanuit het gezichtspunt van de werknemer).


Wat zouden jullie doen?

#2:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: di 29 nov 2005 0:03
    —
In elk geval niet jouw huiswerk Mr. Green

#3:  Auteur: GINKALxKIZ BerichtGeplaatst: di 29 nov 2005 0:05
    —
Het is geen huiswerk, een echte opdracht is dit!

#4:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: di 29 nov 2005 0:06
    —
Nou, voor de draad er mee dan met wat jij zou adviseren en waarom, dan kan de rest van RF daar evt. op gaan "schieten"

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 29 nov 2005 0:11
    —
GINKALxKIZ schreef:
Het is geen huiswerk, een echte opdracht is dit!

Een "echte opdracht"? Nog steeds huiswerk hoor.

#6:  Auteur: GINKALxKIZ BerichtGeplaatst: di 29 nov 2005 0:14
    —
Ik ben tot hier gekomen:

Er moet een facility-manager (een afgestudeerde hbo’er aangetrokken worden voor de duur van ongeveer één jaar. Deze moet een nieuwe organisatiestructuur voor het hotel opzetten om de dienstverlening te optimaliseren.
Goede facility managers zijn schaars; bij uitzendbureaus heeft men al tevergeefs geďnformeerd naar een dergelijke functionaris.

Voor de facility manager zou ik zoeken bij detacheerbureaus. Hier staan vaak hoog opgeleide mensen ingeschreven.
Voordeel van het inhuren van iemand bij een detacheerbureau is dat er geen overeenkomst bestaat tussen adviesbureau Da Raedt en de medewerker. De medewerker heeft een arbeidsovereenkomst bij zijn werkgever.
Voordeel voor de medewerker is dat eventueel ontstane schade door zijn toedoen niet op hemzelf worden verhaald, maar op zijn werkgever.
Nadeel voor de medewerker is dat zijn toestemming niet vereist is. Hij hoeft geen instemming te verlenen.


Ten slotte is er een vacature voor een ‘manusje van alles’ een handige jongeman die bij nacht en ontij kan worden opgeroepen; mbo- of vbo-niveau.

Hierbij zou ik gebruik maken van afroepcontractant/flexwerker. Ik zou kiezen voor een oproepkracht met voorovereenkomst. Dit heeft veel voordelen voor de werkgever. Deze mensen verrichten arbeid voor een ander, uitsluitend op de momenten waarop deze laatste dat noodzakelijk acht.
Nadeel voor de oproepkracht is dat hij niet weet wanneer hij opgeroepen zal worden. Bovendien is de werkgever niet verplicht hem op te roepen als hij werk heeft.
Voordeel is daarentegen dat hij niet verplicht is om gehoor aan een oproep te geven.


Over de kamermeisjes ben ik nog aan het dubben. Waarschijnlijk moet er wel onderscheid gemaakt worden tussen die 2, maar ik ben er nog niet over uit.

#7:  Auteur: lexine BerichtGeplaatst: di 29 nov 2005 1:39
    —
GINKALxKIZ schreef:
Voor de facility manager zou ik zoeken bij detacheerbureaus. Hier staan vaak hoog opgeleide mensen ingeschreven.
Voordeel van het inhuren van iemand bij een detacheerbureau is dat er geen overeenkomst bestaat tussen adviesbureau Da Raedt en de medewerker. De medewerker heeft een arbeidsovereenkomst bij zijn werkgever.

De Raedt geeft toch alleen advies? Hoezo dan een arbeidsrechtelijke relatie met de kravht en De Raedt????
Quote:
Voordeel voor de medewerker is dat eventueel ontstane schade door zijn toedoen niet op hemzelf worden verhaald, maar op zijn werkgever.
Nadeel voor de medewerker is dat zijn toestemming niet vereist is. Hij hoeft geen instemming te verlenen.

Nadeel voor de opdrachtgever, KOSTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Hoeveel jaar heb je voor deze opdracht? 1, 2?

#8:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: di 29 nov 2005 11:15
    —
Quote:
Ik zou kiezen voor een oproepkracht met voorovereenkomst.

Door de flexwet zit je na drie keer oproepen vast aan een contract voor onbepaalde tijd, hetgeen mogelijk niet de bedoeling is.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl