Ontslag op staande voet na (misbruik) bedrijfsemail
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Ontslag op staande voet na (misbruik) bedrijfsemail Auteur: RichardA BerichtGeplaatst: di 15 nov 2005 12:28
    —
Ik bescrijf mijn probleem even in een casus:

De directie heeft geconstateerd dat een mederwerker op zijn werkplek de bedrijfsemail heeft gebruik voor doeleinden. Zo heeft hij naar een collega een bericht gezonden waarin hij over zijn chef schreef: die eikel, nietsnut en andere laatdunkende termen. Verder is gebleken dat hij de bedrijfs email om naar vrienden berichten te sturen, terwijl de email alleen bedrijfsdoeleinden is bedoeld. De directie heeft hem op staande voet ontslagen.

Mag de medewerker wel ontslagen worden om deze reden? Ik weet dat priv'e mail niet gelezen mag worden, maar het is via de bedrijfsmail verstuurd. Geldt deze regel dan nog wel? En belediging tov. een andere collega via mail, mag dat?

Alvast bedankt.

#2:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: di 15 nov 2005 13:30
    —
Dit is een hele gevaarlijke grond voor een ontslag op staande voet.

Heeft jullie bedrijf een duidelijk reglement met betrekking tot het gebruik van internet voor prive-doeleinden? Heeft de betreffende werknemer al eerder waarschuwingen gehad m.b.t. het gebruik van internet?
Zo niet, dan zal een ontslag op staande voet op deze grond geen stand houden.

En met betrekking tot de email naar een collega over de chef, is het ook nog maar de vraag of dat voldoende grond oplevert voor een ontslag op staande voet.

Als de werknemer terugkomt op het ontslag op staande voet (hetgeen hij zeker zal doen wanneer het UWV hem heeft gemeld dat hij geen ww-rechten heeft bij een dergelijk ontslag), dan zal hij een loonvordering instellen. Met alle kosten en verhogingen vandien kan die aardig oplopen.

Ik zou advies inwinnen bij een arbeidsjurist voor het indienen van een ontbindingsverzoek voor zover vereist. Dit beperkt jullie risico in ieder geval.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl