Recht op 13de maand?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Recht op 13de maand? Auteur: gaboronline BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2005 0:52
    —
Ik zit met het volgende vraagstuk en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

In mijn arbeidsovereenkomst is het volgende opgenomen:

-----------------
Na elke kalenderjaar in vast vastdienstverband zal er een 13e maansalaris worden uitgekeerd als winstdelingsregeling in de maand januari. Bij het tussentijds beendigen van het vaste dienstverband komt deze winstuitkering voor het lopende jaar te vervallen.
-----------------

Wanneer ik mijn werkgever op 1-11-2005 te kennen geeft dat ik wil stoppen met werken ben ik verplicht 2 maanden door te werken ivm. mijn opzegtermijn. Mijn laatste werkdag zal dan op 31-12-2005 plaatsvinden.

Nu heb ik de volgende vragen:
- Heb ik in januari 2006 recht op de winstdelingsregeling van het jaar 2005?
- Is er nog steeds sprake van een vast dienstverband tussen het moment dat ik te kennen geeft dat ik wil stoppen en het moment dat ik daadwerkelijk uit dienst treed?
- Indien ik recht heb waar kan ik dat terug binnen in een wetboek?

Ik hoop dat er iemand is die mijn een raad kan geven.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2005 3:03
    —
Over opzegging van een arbeidsovereenkomst kun je iets vinden in artikel 7:672 BW. Lid 1 bepaalt dat opzegging geschiedt tegen het einde van de maand (tenzij schriftelijk of door het gebruik iets anders is overeengekomen), dus wellicht is het verstandig om de komende week eens met je baas te praten ipv op 1-11-2005. Een wettelijke bepaling die precies het antwoord geeft op je vraag of je wel of geen recht hebt op winstdeling zul je echter niet vinden.

Als je opzegt per 1-1-2006 lijkt me dat je op basis van je CAO recht hebt op de winstuitkering. Van tussentijdse beëindiging lijkt mij geen sprake. In ieder geval is het moment van opzeggen niet het moment van beëindiging. Tussentijds lijkt me uitsluitend over dat "lopende jaar", dus over 1-1-2005 t/m 31-12-2005 te gaan en niet ook de periode 1-1-2006 t/m het moment van uitbetalen. Mocht je baas of personeelszaken hier anders over denken, laat het ons dan vooral weten.

#3:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2005 7:35
    —
Dat zul je op je werk na moeten vragen; het is redelijk gebruikelijk dat zo'n winstdeling die in januari uitgekeerd wordt, alleen beschikbaar is voor de mensen die op 1 januari nog in dienst zijn.

#4:  Auteur: gaboronline BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2005 14:59
    —
Bedankt voor de antwoorden. Ik zal zeker laten weten hoe het verlopen is. Maar mijn grootste vraag was: Heb ik tussen de periode van opzeggen (1-11-2006) en mijn laatste werkdag (31-12-2005) nog steeds een 'vast dienstverband'? Want als dat niet zo is, dus als die periode een andere naam heeft, dan is mijn 'vaste dienstverband' dus voortijd beeindigd en heb ik geen recht op een 13de maand

#5:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2005 15:43
    —
gaboronline schreef:
Bedankt voor de antwoorden. Ik zal zeker laten weten hoe het verlopen is. Maar mijn grootste vraag was: Heb ik tussen de periode van opzeggen (1-11-2006) en mijn laatste werkdag (31-12-2005) nog steeds een 'vast dienstverband'? Want als dat niet zo is, dus als die periode een andere naam heeft, dan is mijn 'vaste dienstverband' dus voortijd beeindigd en heb ik geen recht op een 13de maand

Je dienstverband eindigt pas op de 31ste december.

#6:  Auteur: Sabine BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2005 11:50
    —
mijn vriend heeft net zijn baan opgezegd (verzekeringsbranche), en hij krijgt altijd een 13e maand in december. per 1 januari begint hij bij een ander bedrijf, en hij heeft in december gewoon recht op zijn 13e maand. dit was anders geweest als hij per december op zou stappen. zijn vast dienstverband loopt immers tot 31 december, en hij heeft dus het hele kalenderjaar gewerkt. zoals jij het beschreef, heeft hij het ook zo in zijn contract staan. of het verschil maakt of de 13e mnd in dec. of jan. wordt uitgekeerd weet ik niet, maar dit lijkt mij niet, het gaat immers over hetzelfde jaar.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl