kan zakelijk huurcontract opgezegd worden?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: kan zakelijk huurcontract opgezegd worden? Auteur: Vossie75 BerichtGeplaatst: ma 02 jun 2025 13:22
    —
goedendag,
ik heb voor mijn bedrijf een zakelijk huurcontract voor de huur van een loods.
dit huurcontract heeft een looptijd van een jaar welke ingegaan is op 01-09-2024.
Opzegtermijn is 3 maanden (dus net verstreken).
betreft het volgende soort huurovereenkomst: HUUROVEREENKOMST WINKELRUIMTE en andere bedrijfsruimte in de zin van artikel 7:290 BW

Nu kreeg ik vandaag telefoontje van verhuurder/eigenaar dat hij het pand verkocht heeft en de nieuwe eigenaar graag met mij en de oude eigenaar wil afspreken.
De nieuwe eigenaar heeft gekocht voor eigen gebruik maar mogelijk dat ik niet weg zou hoeven (1 of 2 andere huurders in elkgeval wel).
Nu vraag ik me dus af voor het geval dat ik te horen krijg dat ik wel weg zou moeten of de nieuwe eigenaar mij vanwege eigen gebruik dus inderdaad de huur zou kunnen opzeggen (aangezien opzegtermijn ook net 2 dagen verstreken is) en wat dan mijn rechten en plichten zouden zijn?
Het is namelijk extreem moeilijk om nieuwe ruimte te vinden voor mij vanwege doel waarvoor we de loods deels gebruiken (deel is opslag voor bedrijf, ander deel wordt aan auto's gesleuteld en dat laatste deel is op meeste plekken dus een groot probleem). maar ook verhuizen is heel veel werk en duur (niet alles kan zomaar in verhuiswagen of op oplegger.
Hoor dus graag wat mijn rechten en plichten zouden zijn.

#2: Re: kan zakelijk huurcontract opgezegd worden? Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: ma 02 jun 2025 16:15
    —
Als de automatische verlenging voor een jaar is, kan de nieuwe verhuurder niet tussentijds opzeggen. Maar wel tegen 1 september volgend jaar. Dan geldt er nog tijdelijke ontruimingsbescherming, maar dat moet aangevraagd worden bij de rechter.

#3: Re: kan zakelijk huurcontract opgezegd worden? Auteur: Vossie75 BerichtGeplaatst: di 03 jun 2025 10:30
    —
UwJurist.nl schreef:
Als de automatische verlenging voor een jaar is, kan de nieuwe verhuurder niet tussentijds opzeggen. Maar wel tegen 1 september volgend jaar. Dan geldt er nog tijdelijke ontruimingsbescherming, maar dat moet aangevraagd worden bij de rechter.

bedankt voor de reactie.
Eigen gebruik is in dit geval dus geen geldige reden om het huurcontract te beeindigen?
de huur wordt inderdaad automatisch voor jaar verlend:
Quote:

3. Duur overeenkomst periode van een jaar .
.
●● 3.1 Deze overeenkomst is aangegaan voor de duur van een jaar, met een opzeg termijn van drie maanden , . met ingangsdatum 01 - 09 - 2024
3.2 Na het verstrijken van de in 3.1 genoemde periode wordt deze overeenkomst na datum ,stilzwijgend voortgezet voor
o ●● perioden van telkens een jaar of anders dat beide partijen de huur word herzien of zijn overheen gekomen.

3.3 Beëindiging van deze overeenkomst vindt plaats door opzeg¬ging tegen het einde van een huurperiode met
inachtneming van een termijn van tenminste drie maanden.
3.4 Opzegging dient te geschieden bij deurwaardersexploot of per aangetekend schrijven

#4: Re: kan zakelijk huurcontract opgezegd worden? Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: di 03 jun 2025 16:40
    —
Vossie75 schreef:

bedankt voor de reactie.
Eigen gebruik is in dit geval dus geen geldige reden om het huurcontract te beeindigen?

Er is geen reden nodig voor opzegging bij bedrijfsruimte zoals een loods. Men moet zich alleen aan de opzegtermijn houden.

#5: Re: kan zakelijk huurcontract opgezegd worden? Auteur: Vossie75 BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2025 7:14
    —
UwJurist.nl schreef:
Vossie75 schreef:

bedankt voor de reactie.

Er is geen reden nodig voor opzegging bij bedrijfsruimte zoals een loods. Men moet zich alleen aan de opzegtermijn houden.

bedankt, las op meerdere plekken dat eigen gebruik een reden kon zijn om een huurcontract tussentijds te beeindigen maar hier dus niet het geval.

Ondertussen nieuwe eigenaren gesproken en die willen huurcontract met mij dus niet beeindigen (met 2 anderen wel maar daarvan verloopt eerdaags en is al optijd opgezegd) omdat ik niet in de weg zit. ze gaven aan per 1 november eigenaar te worden waarna huurcontract met huidige eigenaar verscheurd zal worden en ik van hun een nieuw huurcontract krijg.

#6:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2025 12:58
    —
Eigen gebruik is alleen een opzeggrond bij woonruimte.
En waarom een nieuw huurcontract? Dat hoeft niet en pakt meestal slechter uit !

#7:  Auteur: Vossie75 BerichtGeplaatst: do 05 jun 2025 7:33
    —
UwJurist.nl schreef:

ik heb nu huurcontract met de huidige eigenaar waarbij hij vanuit prive aan mij verhuurd. zijn prive gegevens staan dus in huurcontract, zijn gegevens en die van zijn schoonzoon staan op contract als beheerder.
het pand wordt dus verkocht en komt nu in bezit van een bedrijf die vanuit dat bedrijf aan mij zal verhuren en waarbij hun beheerder zijn.
zowel oude als nieuwe verhuurder wil dat dus graag aangepast hebben.

Verder had oude verhuurder het erover dat hij bij overdracht de door mij betaalde borg aan mij zou terugbetalen en ik dat dan weer aan de nieuwe partij kon betalen als borg.

#8:  Auteur: Vossie75 BerichtGeplaatst: do 05 jun 2025 7:33
    —
UwJurist.nl schreef:

ik heb nu huurcontract met de huidige eigenaar waarbij hij vanuit prive aan mij verhuurd. zijn prive gegevens staan dus in huurcontract, zijn gegevens en die van zijn schoonzoon staan op contract als beheerder.
het pand wordt dus verkocht en komt nu in bezit van een bedrijf die vanuit dat bedrijf aan mij zal verhuren en waarbij hun beheerder zijn.

Verder had oude verhuurder het erover dat hij bij overdracht de door mij betaalde borg aan mij zou terugbetalen en ik dat dan weer aan de nieuwe partij kon betalen als borg.

#9:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: do 05 jun 2025 10:56
    —
Vossie75 schreef:

Daarvoor is geen nieuwe huurovereenkomst nodig. Dat kan in een sideletter/addendum komen.
Een nieuwe overeenkomst mag wel, maar pas dan op dat de bepalingen niet slechter zijn!

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl