Vergoeding bij einde tijdelijke erfpacht
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Vergoeding bij einde tijdelijke erfpacht Auteur: Janis BerichtGeplaatst: zo 28 mei 2023 10:58
    —
Beste mensen,

Ik ben erfverpachter (bloot eigenaar) van een stuk grond met daarop een huis. De erfpachtperiode zal over 6 maanden aflopen en daarna heeft de pachter recht op een vergoeding.

Wat zijn de consequenties voor mij als ik niet financieel in staat ben om direct na het einde van de erfpachttermijn deze vergoeding te betalen? De WOZ-waarde van het perceel is de afgelopen jaren enorm gestegen, dus vermoed ik dat het geen gering bedrag zal betreffen.

Al vast mijn dank voor jullie antwoorden.

#2: Re: Vergoeding bij einde tijdelijke erfpacht Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2023 23:22
    —
Janis schreef:
Ik ben erfverpachter (bloot eigenaar) van een stuk grond met daarop een huis. De erfpachtperiode zal over 6 maanden aflopen en daarna heeft de pachter recht op een vergoeding.

De pachter heeft dat huis dus zelf gebouwd/bekostigd?

Quote:
Wat zijn de consequenties voor mij als ik niet financieel in staat ben om direct na het einde van de erfpachttermijn deze vergoeding te betalen?

Dan heb je een geldschuld aan de voormalige erfpachter en gelden de gebruikelijke regels voor geldschulden.

Quote:
De WOZ-waarde van het perceel is de afgelopen jaren enorm gestegen, dus vermoed ik dat het geen gering bedrag zal betreffen.

Voor zover die prijsstijging het gevolg is van een stijging van de grondprijs is dat voor jou geen probleem (maar een voordeel).

Sowieso is het huis plus grond van jou, dus in principe kun zou het geen probleem moeten zijn om de waarde van het huis op te hoesten. Je kunt de grond verkopen of een hypotheeklening afsluiten.



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl