Gezamelijk spaargeld en (internationale) kinderalimentatie
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Gezamelijk spaargeld en (internationale) kinderalimentatie Auteur: Dani_ BerichtGeplaatst: do 01 dec 2022 11:29
    —
Mijn ex partner (waarmee ik niet getrouwd was of samenlevingscontract mee had) heeft een tijd geleden eenzijdig besloten om met onze dochter naar Duitsland (waar zij vandaan komt) te verhuizen. Aangezien ik geen ouderlijk gezag had over ons kind, kon ik niet meebeslissen over de verblijplaats van onze dochter. (Ik ben nu bezig met een procedure om gezag te krijgen, maar dat is niet waar mijn huidge vraag over gaat). Wij zitten nu tevens in een geschil over de kinderalimentatie.

Toen zij wegging hadden wij een gezamenlijke rekening waarvan we hadden afgesproken dat we allebei ons inkomen zouden storten en alle uitgaven van zouden betalen. Ten tijde dat zij wegging hadden we op deze rekening een relatief groot bedrag opgebouwd. Ongeveer 75% van de totale inkomsten op deze rekening kwamen van mij en ~25% van haar (ik wacht nog op documenten van de bank om de exacte verhouding te kunnen berekenen).
Ik vraag me nu af:
1) wordt dit "spaargeld" 50/50 verdeeld omdat het een gezamenlijke rekening is en er hier verder geen (schriftelijke) afspraken over zijn, of wordt het verdeeld evenredig aan hoeveel ieder hieraan heeft bijgedragen?
2) kan ik het geld dat mijn ex van deze rekening heeft gehaald, boven wat haar na bovenstaande verdeling toekomt, verrekenen met de alimentatie die ik haar schuldig ben?
3) gaat de alimentatie volgens Duitse wet, waar zij nu met ons kind woont, of volgens Nederlands wet, waar wij allen woonden tot aan het punt dat we uit elkaar gingen?

Alvast bedankt

#2: Re: Gezamelijk spaargeld en (internationale) kinderalimentatie Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2022 17:41
    —
Dani_ schreef:
1) wordt dit "spaargeld" 50/50 verdeeld omdat het een gezamenlijke rekening is en er hier verder geen (schriftelijke) afspraken over zijn, of wordt het verdeeld evenredig aan hoeveel ieder hieraan heeft bijgedragen?

Zonder schriftelijke afspraken lijkt er mij zeker iets te zeggen voor 75/25, maar misschien besluit een rechter dat er toch (stilzwijgend) afspraken zijn gemaakt.

Quote:
2) kan ik het geld dat mijn ex van deze rekening heeft gehaald, boven wat haar na bovenstaande verdeling toekomt, verrekenen met de alimentatie die ik haar schuldig ben?

Kinderalimtentatie mag niet verrekend worden.

Quote:
3) gaat de alimentatie volgens Duitse wet, waar zij nu met ons kind woont, of volgens Nederlands wet, waar wij allen woonden tot aan het punt dat we uit elkaar gingen?

Het zou mij ten zeerste verbazen als hier Duits recht van toepassing zou zijn.

#3:  Auteur: Joost61 BerichtGeplaatst: ma 05 dec 2022 20:30
    —
Wat betreft het banksaldo heb je samen vorderingsrecht op de bank. Zonder duidelijke afspraken is de hoofdregel van artikel 3:166 BW, ieder gerechtigd voor gelijke delen, dus 50/50. Door het feit dat sprake is van een gezamenlijke bankrekening van beiden is. Je kunt dat weerleggen, maar dan moet je van goede huize komen. Door de storting wordt wat jij als privé ziet vermengd met wat gemeenschappelijk is.

Verrekening is inderdaad niet toegestaan.

Het toepasselijk recht moet worden bepaald aan de hand van de Alimentatieverordening en het Haags Protocol. Hoofdregel is dat het recht van de gewone verblijfplaats van de onderhoudsgerechtigde bepalend is, Duits recht dus. Er kan voor gekozen worden de zaak voor de Nederlandse rechter te brengen, waardoor NK-recht toegepast kan worden.

#4:  Auteur: Dani_ BerichtGeplaatst: ma 05 dec 2022 22:53
    —
Dank voor jullie antwoorden.

Ik ben een beetje verbaasd dat verrekening niet is toegestaan. Als mijn ex-partner van onze gezamelijke rekening meer geld afhaalt dat wat haar deel is (ze heeft duizenden euros meer opgenomen dan zelfs de 50/50 verdeling en ook meer dan ik tot nu toe in totaal aan alimentatie verschuldigd ben) dan moet ik dus alsnog elke maand kinderalimentatie betalen?

Begrijp ik goed dat in dit geval ik onafhankelijk van de alimentatie mijn aandeel van de gezamelijke rekening moet terugvorderen via een aparte procedure? Dus aan de ene kant betalen en aan de andere kant terugvorderen?

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2022 22:07
    —
Dani_ schreef:
Ik ben een beetje verbaasd dat verrekening niet is toegestaan. Als mijn ex-partner van onze gezamelijke rekening meer geld afhaalt dat wat haar deel is (ze heeft duizenden euros meer opgenomen dan zelfs de 50/50 verdeling en ook meer dan ik tot nu toe in totaal aan alimentatie verschuldigd ben) dan moet ik dus alsnog elke maand kinderalimentatie betalen?

Het idee is dat kinderalimentatie wordt betaald om in het levensonderhoud van het kind te voorzien. Het geld dat je ex je verschuldigd is, is misschien al uitgegeven en kan dan niet worden gebruikt voor het levensonderhoud van het kind.

Maar als hier inderdaad Duits recht van toepassing is, kan het weer anders zijn.

Quote:
Begrijp ik goed dat in dit geval ik onafhankelijk van de alimentatie mijn aandeel van de gezamelijke rekening moet terugvorderen via een aparte procedure? Dus aan de ene kant betalen en aan de andere kant terugvorderen?

Juist.



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl