Studentenhuis afrekening administratiekosten
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Studentenhuis afrekening administratiekosten Auteur: 1e_jaars_fiscaal_recht BerichtGeplaatst: vr 10 jun 2022 18:37
    —
Hierbij een vraag of het mag of niet binnen het huurrecht:

Van een studentenhuis met 7 inwoners wordt jaarlijks een afrekening WGE gemaakt. Dit is in principe de afrekening van WGE ofwel de vergelijking met voorschot wat betaald is door deze 7 mensen, de berekening van de feitelijke kosten en uiteindelijk het nieuwe voorschot. Uiteraard is dat dit jaar flink omhoog gegaan door de situatie op de energiemarkt. Mij viel echter op dat in het contract administratiekosten stonden van 2%.

Daarnaast heb ik de indruk dat er winst wordt gemaakt op geleverde diensten. Zoals de huur van de Wasmachine en droger (15 euro per maand) en het internet (15 euro per maand). Uit de laatste rekening van ziggo zie ik dat er maximaal 66,50 euro betaald wordt. Aangezien er meerdere mensen gebruik maken van dit internet (de apparatuur in de kast is of van het huis of van ziggo). Ik kom uit op 66,50/7 = 9,50 euro per maand.

Nou kan ik mij ook niet voorstellen dat een droger/wasmachine zoveel kost namelijk. 7x15= 105 per maand x 12 = 1155 euro! ik heb het vermoeden dat je daar dus gewoon meerdere wasmachines/drogers van kunt kopen.

Nu is wel feit dat het in het contract staat die prijs. Die prijs is nooit aangepast. Daarnaast zit er een handtekening onder en is dat onderdeel van het contract. Je kunt niet het huurcontract afsluiten zonder akkoord te gaan hiermee.

Wat vinden jullie hiervan? Wat zijn de opties?

#2:  Auteur: Jeroen1967 BerichtGeplaatst: di 14 jun 2022 13:18
    —
https://www.woonbond.nl/woning-zoeken-recht/kamers/kosten-naast-huur
Quote:
Voor de doorberekening van leveringen (gas, water en elektriciteit) en (woon)service gelden twee belangrijke voorwaarden: de kosten moeten werkelijk gemaakt én redelijk zijn. Je verhuurder mag dus nooit meer in rekening brengen dan wat de service hem zelf heeft gekost.

Quote:
Voor het berekenen van een redelijke prijs voor het gemeubileerd huren van een kamer moet je uitgaan van 20% van de aankoopwaarde van de meubels per jaar als servicekosten. Zijn ze ouder dan vijf jaar, dan mag je verhuurder jaarlijks 20% van de tweedehands- verkoopwaarde doorberekenen. Voor meer duurzame spullen (gasfornuis, koelkast), ligt die grens op tien jaar. De verkoopwaarde moet ieder jaar opnieuw worden vastgesteld.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl