Vraagje DNA profiel (gegrond bezwaar)
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Vraagje DNA profiel (gegrond bezwaar) Auteur: RB_1969 BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2022 22:40
    —
Vriend van mij heeft vorig jaar op last van de OvJ DNA materiaal af moeten staan naar aanleiding van een veroordeling. Tegen de verwerking van dit profiel heeft hij met succes bezwaar gemaakt bij de rechtbank en de rechter heeft bepaald dat het celmateriaal vernietigd dient te worden.

Bij de afname van het DNA zijn echter ook zijn vingerafdrukken vastgelegd.

Kan iemand mij (hem) vertellen wat de beslissing van de rechter heeft op de registratie en opslag van de vingerafdrukken?

#2:  Auteur: RB_1969 BerichtGeplaatst: za 15 jan 2022 13:00
    —
Aanvulling: de rechter heeft geoordeeld dat er geen grond was voor het afnemen van DNA materiaal en het gaat dus niet om een uitzondering, het hele bezoekje aan het politiebureau was (achteraf) onrechtmatig. Maar … daar kon hij op voorhand geen bezwaar tegen maken.

#3:  Auteur: RB_1969 BerichtGeplaatst: za 15 jan 2022 13:08
    —
Aanvulling: de rechter heeft geoordeeld dat er geen grond was voor het afnemen van DNA materiaal en het gaat dus niet om een uitzondering, het hele bezoekje aan het politiebureau was (achteraf) onrechtmatig. Maar … daar kon hij op voorhand geen bezwaar tegen maken.

#4:  Auteur: RB_1969 BerichtGeplaatst: za 15 jan 2022 14:49
    —
Dubbel geplaatst Shocked

#5: Re: Vraagje DNA profiel (gegrond bezwaar) Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 22 jan 2022 14:59
    —
RB_1969 schreef:
Vriend van mij heeft vorig jaar op last van de OvJ DNA materiaal af moeten staan naar aanleiding van een veroordeling. Tegen de verwerking van dit profiel heeft hij met succes bezwaar gemaakt bij de rechtbank en de rechter heeft bepaald dat het celmateriaal vernietigd dient te worden.

Bij de afname van het DNA zijn echter ook zijn vingerafdrukken vastgelegd.

Kan iemand mij (hem) vertellen wat de beslissing van de rechter heeft op de registratie en opslag van de vingerafdrukken?

Als hij specifiek bezwaar heeft gemaakt tegen de verwerking van het DNA profiel en de rechter heeft dat bezwaar gehonoreerd, dan zie ik niet in waarom dat gevolgen heeft voor de verwerking van zijn vingerafdrukken.

Op grond van welk wetsartikel heeft hij dat bezwaar gemaakt? Het is mij niet duidelijk om wat voor procedure dit gaat.



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl