Terechte verkeersboete?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Terechte verkeersboete? Auteur: Nulla poena sine culpa BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2021 19:27
    —
Beste lezers,

onlangs heb ik een boete ontvangen voor het rijden op de busbaan. De agent die mij deze boete heeft opgelegd heeft mij niet staande gehouden, maar verrast met een mooie brief van het CJIB.
De agent had echter degelijk de mogelijkheid mij staande te houden, maar heeft dit dus niet gedaan.
Ik herinner mij een arrest van de HR waarin staande houding, indien mogelijk, verricht moet worden voor het uitschrijven van een boete.
Zal mijn beroep tegen de boete kans van slagen hebben? Of staat het agenten vrij zomaar boete's uit te schrijven op basis van iemands kenteken?

Hoop van jullie te horen!

Groet!

#2: Re: Terechte verkeersboete? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2021 2:27
    —
Nulla poena sine culpa schreef:
onlangs heb ik een boete ontvangen voor het rijden op de busbaan. De agent die mij deze boete heeft opgelegd heeft mij niet staande gehouden, maar verrast met een mooie brief van het CJIB.
De agent had echter degelijk de mogelijkheid mij staande te houden, maar heeft dit dus niet gedaan.
Ik herinner mij een arrest van de HR waarin staande houding, indien mogelijk, verricht moet worden voor het uitschrijven van een boete.
Zal mijn beroep tegen de boete kans van slagen hebben? Of staat het agenten vrij zomaar boete's uit te schrijven op basis van iemands kenteken?

Bijvoorbeeld Hof Arnhem-Leeuwarden 13 juni 2017, ECLI:NL:GHARL:2017:4935:
Quote:
3. Artikel 5 van de WAHV bepaalt - voor zover hier van belang - dat indien is vastgesteld dat de gedraging heeft plaatsgevonden met of door middel van een motorrijtuig waarvoor een kenteken is opgegeven, en niet aanstonds is vastgesteld wie daarvan de bestuurder is, de administratieve sanctie wordt opgelegd aan degene op wiens naam het kenteken ten tijde van de gedraging in het kentekenregister was ingeschreven. Deze bepaling moet aldus worden verstaan dat ingeval zich een reële mogelijkheid tot staandehouding van de bestuurder van het motorrijtuig, waarmee de geconstateerde gedraging is verricht, voordoet, die bepaling buiten toepassing dient te blijven en de sanctie aan die bestuurder dient te worden opgelegd. De rechter zal, indien de gedraging met toepassing van artikel 5 van de WAHV is opgelegd, zoals in dezen het geval, in het algemeen - dus ook zonder dat dat met zoveel woorden uit het dossier blijkt - ervan mogen uitgaan dat zich geen reële mogelijkheid tot staandehouding van de bestuurder heeft voorgedaan. Ingeval dienaangaande een verweer wordt gevoerd, zal de rechter daarop een uitdrukkelijke beslissing dienen te geven en zal hij zonodig aan de verbalisant een nadere toelichting dienen te vragen (HR 14 maart 2000, VR 2000,148).

Dit gaat blijkbaar terug op HR 14 maart 2000, VR 2000, 148 (helaas niet te vinden op rechtspraak.nl). Toen was er in Mulderzaken nog cassatie bij de HR ipv hoger beroep in Leeuwarden.

Interessant in de zaak van 13 juni 2017 is dat de "betrokkene" aan wie "als kentekenhouder" de boete is uitgeschreven, zelf lijkt toe te geven de bestuurder te zijn geweest. Ik zie niet direct in waarom de boete dan vernietigd zou moeten worden. Het lijkt me eerder dat de HR het bezwaarlijk vond om een ander dan de bestuurder (de kentekenhouder) te beboeten als er een reële mogelijkheid was om de bestuurder zelf te beboeten.

Hoe dan ook, je beroep lijkt kans van slagen te hebben.

Als je op rechtspraak.nl op "VR 2000, 148" zoekt vind je meer van zulke zaken.

#3:  Auteur: RB_1969 BerichtGeplaatst: ma 18 jul 2022 14:57
    —
Indien er een reële kans op staandehouding bestaat, de verbalisant zal moeten motiveren waarom daarvan is afgezien, mag er niet op kenteken worden beboet. Zelfs als je niet ontkent de bestuurder te zijn geweest.

Quote:
Uit artikel 5 van de Wahv volgt het uitgangspunt dat wanneer een gedraging wordt geconstateerd, de ambtenaar de bestuurder staande houdt en zijn identiteit vaststelt, zodat hem een sanctie kan worden opgelegd. Slechts wanneer er geen reële mogelijkheid is geweest om de identiteit van de bestuurder vast te stellen, mag de sanctie aan de kentekenhouder worden opgelegd.


ECLI:NL:RBNHO:2021:10856
ECLI:NL:GHARL:2020:8881



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl