Waarde onroerend goed buitenland - Aangifte
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

#1: Waarde onroerend goed buitenland - Aangifte Auteur: Anien BerichtGeplaatst: wo 28 apr 2021 13:43
    —
Goededag,

Ik heb de volgende vraag; Als iemand onroerend goed heeft in het buitenland sinds begin 2020. En dit aan de belastingdienst door wil geven (box 3), hoe kom je dan achter de waarde van een woning in het buitenland?

Gezien de huidige situatie is het lastig om uit het buitenland op afstand een officiele verklaring te regelen.

De website van de belastingdienst zegt dit :

Is het een 2e woning buiten Nederland? Vermeld dan de waarde in het economisch verkeer in onbewoonde staat op 1 januari van het jaar vóór het jaar van aangifte.

Ik heb hierover twee vragen:

* Betekent dit nou dat als de woning in januari 2020 is aangekocht, deze nog niet hoeft te worden meegenomen in de aangifte van 2020? Wel volgend jaar

* Even afgezien van de vraag wanner de woning is aangekocht: Hoe bepaald je de waarde in het economisch verkeer? Anders dan in Nederland is de woning in het buitenland juist goedkoper geworden. Het betreft een woning buiten Europa. Ik kan wel een aardig inschatting maken naar eer en geweten, maar het blijft een bedrag waar je over kan discussiëren. Het is geen WOZ-waarde zeg maar

Alvast bedankt

#2: Re: Waarde onroerend goed buitenland - Aangifte Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2021 17:50
    —
Anien schreef:
* Betekent dit nou dat als de woning in januari 2020 is aangekocht, deze nog niet hoeft te worden meegenomen in de aangifte van 2020? Wel volgend jaar

Voor de aanslag over 2020 is inderdaad 1 januari 2020 de peildatum.

Voor de totale hoeveelheid belasting die je betaalt zou het niet heel veel verschil moeten maken of je de woning op 31 december 2019 of 2 januari 2020 hebt gekocht, want tegenover de woning in box 3 staat vermoedelijk een geldlening in box 3 (of je hebt de woning gekocht van spaargeld dat voorheen in box 3 zat).

Quote:
* Even afgezien van de vraag wanner de woning is aangekocht: Hoe bepaald je de waarde in het economisch verkeer? Anders dan in Nederland is de woning in het buitenland juist goedkoper geworden. Het betreft een woning buiten Europa. Ik kan wel een aardig inschatting maken naar eer en geweten, maar het blijft een bedrag waar je over kan discussiëren. Het is geen WOZ-waarde zeg maar

Ik weet niet wat voor eisen de fiscus stelt, maar ik mag hopen dat je niet elk jaar een kostbaar taxatierapport hoeft te overhandigen. Als je begint met de prijs die je zelf hebt betaald en dat op een redelijke manier compenseert voor marktontwikkelingen, lijkt mij dat voldoende.

Hier schrijft de belastingdienst dat je moet schatten:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/belasting_betalen_over_uw_vermogen/waarde_en_peildatum

Overigens lijkt het me denkbaar dat je de woning buiten box 3 mag laten als je er in het buitenland al belasting over betaalt en er een verdrag tegen dubbele belastingheffing van toepassing is.



Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl