Avondklok en priveterrein en "normale" auto
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

#1: Avondklok en priveterrein en "normale" auto Auteur: fabulius BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2021 21:53
    —
L.S.,

Een vriend van me opperde dat ik best bij hem voetbal kon komen kijken(één persoon op visite). Hetgeen een traditie is.

Ik heb dat geweigerd aangezien ik dan halverwege op pad moest aangezien de avondklok, die toen nog 21.00 uur, was. (ook 22.00 uur vond ik geen optie)

Zijn argument wast dat de wet vertoeven in de "open lucht" verbood en dat je als inzittende van een auto (los van een cabrio) niet in de "open lucht", bent.

Aangezien er een uitzondering op privé terrein is gemaakt m.b.t. avondklokwetgeving, Zijn mijn vragen eigenlijk heel simpel.

Zijn de nood c.q. tijdelijke wetten wel juist geschreven?

In hoeverre is het persoonlijke domein nog beschermd via de tijdelijke wet ?

Met andere woorden had mijn kameraad gelijk toen hij zei; van privé terrein naar privé terrein kan en mag je zonder de wet te overtreden je verplaatsen via een "normale" auto.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 25 apr 2021 0:32
    —
Het lijkt mij algemeen bekend dat de avondklok het ook verbiedt om in een personenauto rond te rijden:
Quote:
Wat valt er onder 'buiten'?

De regel is dat u tijdens de avondklok niet in de openlucht mag zijn. Dat betekent dat u niet buiten mag zijn, ook niet in de auto of in de trein. U mag wel in uw eigen tuin zijn of op uw balkon. U mag dus niet:

buitenshuis zijn;
in uw eigen auto zitten;
in het OV zitten;
in de taxi zitten;
in bedrijfsmatig personenvervoer zitten.

Dit mag alleen als u een geldige reden heeft om buiten te zijn.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/avondklok/regels-avondklok

De wettelijke regeling spreekt inderdaad over "openlucht":
Artikel 6.15 Wet tijdelijke maatregelen COVID-19 schreef:
Het is van 3 maart 2021 tot en met 28 april 2021, 04.30 uur, verboden tussen 22.00 uur en 04.30 uur te vertoeven in de openlucht.

Maar bevind je je in de openlucht als je in een auto zit? Als de auto een gesloten dak heeft, zullen de meeste mensen toch zeggen van niet, denk ik. (Tenzij je ze eerst vertelt dat je vraag over de avondklok gaat.)

De regeling berust op de Wet publieke gezondheid, die de minister de bevoegdheid geeft beperkingen te stellen aan:
Quote:
het vertoeven in de openlucht, met dien verstande dat onder openlucht niet wordt begrepen openlucht behorende bij een woning of een gedeelte daarvan of bij het woongedeelte van een voertuig of vaartuig.

Een personenauto heeft weliswaar geen woongedeelte, maar de openlucht waar het hier om gaat lijkt mij nog steeds een plek te zijn waar je echt "buiten" bent, bijvoorbeeld de tuin of het balkon van een woning. Deze bepaling lijkt me het begrip "openlucht" slechts te beperken en niet uit te breiden.



Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl