Pakket retour conform instructies, wie verantwoordelijk?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Pakket retour conform instructies, wie verantwoordelijk? Auteur: Gozotxu BerichtGeplaatst: di 30 mrt 2021 11:55
    —
Goedemorgen,

Op verschillende sites lees ik dat wanneer men een pakketje retour stuurt naar de leverancier, dat de verzender (consument) dan verantwoordelijk is/het risico draagt m.b.t. het wel/niet aankomen van het pakket bij de leverancier.

Maar hoe zit dat wanneer ik als consument het pakket retour stuur volgens de instructies die de leverancier mij daarvoor geeft?
In mijn geval gaat het om een pakketje van BCC. Ik heb online het pakket voor 'retourzending' aangemeld en van deze melding een bevestiging gekregen met daarbij instructies voor het retourneren. Deze instructies waren:

-plak de retoursticker op de doos
-verpak het artikel zo goed mogelijk in originele verpakking
-geef artikel af bij DHL Servicepoint. Verzending hiervan is gratis.
-zorg dat je het afgiftebewijs goed bewaart

Deze stappen heb ik doorlopen en ik beschik over een afgiftebewijs (kreeg ik automatisch in email na aflevering bij Servicepoint DHL).
Wanneer ik de track-and-trace bekijk dan zie ik dat DHL zegt dat het pakket inmiddels retour is gestuurd naar de afzender. De afzender zegt (nog) niets te hebben ontvangen.

Wie draag er in dit geval uiteindelijk verantwoordelijkheid? En dan gaat het er mij met name om dat ik de instructies van de afzender opvolg m.b.t. het retourneren van het pakketje.

Alvast bedankt!

Mvg,
Gozotxu

#2:  Auteur: Jeroen1967 BerichtGeplaatst: do 01 apr 2021 20:58
    —
Jij blijft zelf verantwoordelijk. De verkoper betaalt uiteindelijk wel de retourzending maar de overeenkomst om het pakket te verzenden is tussen jou en DHL. Het wordt een ander verhaal als DHL door de verkoper zelf wordt ingeschakeld, dat wil zeggen dat de verkoper zelf een afspraak met DHL maakt om het pakket bij jou thuis op te halen. Dan loopt de overeenkomst tussen verkoper en DHL en vervalt jouw verantwoordelijkheid.

#3:  Auteur: Alfatrion BerichtGeplaatst: wo 28 apr 2021 14:33
    —
De vraag is wanneer het risico van verlies of beschadiging op de verkoper overgaan. Het risico gaat pas op de verkoper over op het moment dat hij het product heeft ontvangen. Dat wordt niet anders op het moment dat de verkoper een overeenkomst met het vervoersbedrijf heeft gesloten, zodat de consument het product gratis naar hem kan versturen.

Zie ook:
https://www.digidispuut.nl/wp-content/uploads/2017/01/zaak0001-risico-retour-door-webwinkel-gratis-aangeboden-verzendmethode.pdf

#4:  Auteur: Jeroen1967 BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2021 11:12
    —
Je schrijft
Quote:
Het risico gaat pas op de verkoper over op het moment dat hij het product heeft ontvangen.
, die redenering lijkt me te zijn gedaan in de door jou aangehaalde uitspraak op basis van de premisse dat de retourzending het initiatief is van de koper, een niet-noodzakelijke wens want 'niet mooi', zodat het ook logisch is dat het risico bij de koper ligt. Maar als een elektrisch apparaat bijvoorbeeld niet blijkt te werken bij ontvangst, dan is er een noodzaak tot retour en moet de verkoper (bij mij althans) niet komen klagen als er opeens een krasje op het apparaat blijkt te zitten. Had 'ie maar een werkend exemplaar moeten opsturen...

#5:  Auteur: Alfatrion BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2021 14:40
    —
Het risico is nooit op de consument overgegaan in het geval de koper een non-conform product heeft gekregen (artikel 7:10 leden 3 en 4 BW). De koper is alleen aansprakelijk op het moment dat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor behoud zorgt nadat hij van de non-conformiteit kennis heeft gekregen. Maar hier gaat het m.i. om het retour sturen van een conform product.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl