Regresrecht mbt hypotheekrente belastingteruggave
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Regresrecht mbt hypotheekrente belastingteruggave Auteur: jpst BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2021 13:37
    —
Wellicht kan iemand mij hier op weg helpen.

De belastingdienst zegt als volgt op haar website:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/bijzondere_situaties/u_gaat_uit_elkaar_en_hebt_een_eigen_woning/u_gaat_scheiden/u_bent_allebei_eigenaar_van_de_eigen_woning/u_blijft_in_de_woning_wonen_en_betaalt_alle_rente


Ik zit zelf met de situatie: samen een huis, relatie stuk en vervolgens huis alleen overgenomen. Andere partij staat nog een tijd lang wel op de hypotheek voordat alles is afgehandeld, maar betaalt al maanden niet meer mee.
Als ik de belastingdienst mag geloven is de aangifte dan als volgt:
- we zijn voor gelijke delen eigenaar, dus ongeacht wie er daadwerkelijk de hypotheek heeft betaald, kunnen beiden 50% daarvan invullen bij de aangifte. Daar ontkom je niet aan.

Volgens bovenstaande link heb ik dan echter een vordering op de ander mbt het deel waaraan nooit is meebetaald?
Hoe vertaalt dat zich in de praktijk?
En hoe kan ik dit eventueel afdwingen op basis van welke artikelen?

De verwachting is dat de ander niet mee zal werken. Die snapt er de ballen van en maakt al jaren een puinhoop van de financiƫn. Maar dat betekent niet dat ik dan maar 1000en euro's van geld dat ik zelf heb betaald, cadeau moet doen.

Inkomen is niet heel hoog, dus zal waarschijnlijk in de 37,x % schaal vallen.
Dus als voorbeeld: 5000 euro hypotheekrente.
Daar krijg je dan die 37% van terug en dan verdeeld over 2 partijen is 925 per persoon.
Kan ik dat ook op die manier als berekening bij de vordering zetten? Heeft x maanden wel meebetaald, verrekening over de overige maanden tegen dat belastingtarief, dus onder de streep is er bedrag x te verrekenen? Of ligt zoiets gecompliceerder?



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl