Transitievergoeding berekenen loon over gedeelte van jaar
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Transitievergoeding berekenen loon over gedeelte van jaar Auteur: BasHart BerichtGeplaatst: vr 26 feb 2021 10:35
    —
Ik wil mijn transitievergoeding uitrekenen. Hierbij heb ik de volgende vraag:

Via de rekentool op de website van de Rijksoverheid moet ik mijn bruto maandloon opgeven. Hier voer ik mijn maandloon + 8% vakantiegeld in (anders gaat de rekentool er van uit dat het maandloon al incl. 8% vakantiegeld is).

De laatste periode komt niet uit in hele jaren. Ik moet daarom mijn bruto loon berekenen (optellen) over 8 maanden. Ik neem aan dat dit ook weer inclusief 8% vakantiegeld moet zijn?

#2:  Auteur: Vermeulen_J BerichtGeplaatst: vr 26 feb 2021 14:42
    —
Dat zal naar rato zijn inderdaad.

Daar heb je overigens geen lastige tool voor nodig. Het is 1/3 maandsalaris per dienstjaar. 8 maanden is 0,66 dienstjaren (grofweg)

Bruto loon berekenen (incl vakantiegeld), laat zeggen 3500 euro.
Aantal volle dienstjaren: 5 (5 * €1167)
Resterende maanden: 8 (0,66 * €1167=€778)

Transitievergoeding: (5x1167)+778=€6613

Even in excel proppen is misschien nog wel makkelijker.

Let wel dat de rekentool van na de 2020 wijziging is, want daar gelden de 50+ en meer dan 10 dienstjaren regelingen niet meer bij.


Quote:

Berekening transitievergoeding per 1 januari 2020
Vanaf 1 januari 2020 heeft u vanaf de eerste dag van uw arbeidsovereenkomst recht op een transitievergoeding bij ontslag. Dus ook als u in uw proeftijd wordt ontslagen. De berekening van de transitievergoeding gaat als volgt:

U krijgt 1/3 maandsalaris per heel dienstjaar vanaf uw eerste werkdag;
De transitievergoeding over het resterende deel van de arbeidsovereenkomst wordt berekend volgens de formule: (bruto salaris ontvangen over resterende deel arbeidsovereenkomst / bruto maandsalaris) x (1/3 bruto maandsalaris /12 )
Deze formule wordt ook gebruikt voor het berekenen van de transitievergoeding als de arbeidsovereenkomst korter dan een jaar heeft geduurd.
Voorbeeld 1: de arbeidsovereenkomst duurde 9 jaar en 5 dagen. Het bruto maandsalaris was € 3.000. Het bruto uurloon was € 20. De werknemer werkte 8 uur per dag.

Eerst wordt de vergoeding berekend over het aantal volledig gewerkte jaren: 9 jaar x (1/3 van € 3.000) = € 9.000.
Daarna wordt de vergoeding berekend over de laatste 5 dagen. Het totale salaris over de laatste 5 dagen is: 5 x 8 (gewerkte uren) x € 20 (bruto uurloon) = € 800.
De berekening volgens de formule is: het bruto salaris ontvangen over resterende deel arbeidsovereenkomst gedeeld door volledig maandsalaris, maal 1/3 bruto maandsalaris gedeeld door 12 (maanden). Oftewel (800/ 3000) x (1000/12) = 22,22
Het totaal aan transitievergoeding is € 9.000 + € 22,22 = € 9.022,22
Voorbeeld 2: De werknemer wordt tijdens zijn proeftijd ontslagen. De arbeidsovereenkomst heeft in totaal 5 dagen geduurd. Het brutosalaris over deze 5 dagen is € 800. Dit wordt beschouwd als het loon per maand. De berekening is dan als volgt:

(€ 800 / € 800) x (1/3 x € 800)/12) = 1 x (€ 266,67/12) = € 22,22. De werknemer krijgt dus € 22,22 transitievergoeding voor de 5 dagen dat hij in dienst was.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-de-transitievergoeding-als-ik-word-ontslagen



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl