Contractuele medehuur: huisgenoot niet akkoord met opzegging
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Contractuele medehuur: huisgenoot niet akkoord met opzegging Auteur: Everlie BerichtGeplaatst: vr 19 feb 2021 17:24
    —
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem en ik ben benieuwd naar jullie advies!

Ik woon samen met mijn huisgenoot in een huurwoning. Nu is het zo dat ik de huurwoning deze maand verlaat en ergens anders ga wonen (ivm werk in een andere stad). Ik heb samen met mijn huisgenoot de afgelopen 2 maanden geprobeerd om een nieuwe huurder te vinden die mijn plaats kan innemen. Dat is niet gelukt.

Ik kan het huurcontract niet opzeggen, want ik ben contractueel een medehuurder en heb toestemming van zowel mijn huisgenoot als de verhuurder nodig om het contract op te zeggen (aldus contract). De verhuurder gaat hier niet mee akkoord, want mijn huisgenoot kan zelf niet de hele huur betalen. Mijn huisgenoot gaat niet akkoord met opzeggen, want zij wilt in de woning blijven wonen en vind het dan ook mijn probleem dat ik ervoor kies weg te gaan.

Dat zou betekenen dat ik pas uit het contract kan indien er een nieuwe huurder is gevonden, wellicht is dat volgende maand wel maar misschien ook pas over 2 jaar. Heb ik op juridische grond nog een andere mogelijkheid dan wachten op een nieuwe huurder? Kan ik bijvoorbeeld een afspraak afdwingen als: over 2 maanden geen nieuwe huurder = samen opzeggen? Of is dit een gevalletje eigen schuld dikke bult?

#2:  Auteur: Jeroen1967 BerichtGeplaatst: za 20 feb 2021 10:50
    —
Zoals ik 'm zie (maar een ander ziet het misschien anders):

  • Zolang het contract bestaat mag de verhuurder jullie beide aansprakelijk houden voor betaling van de huur. Je komt dus niet onder je betalingsverplichting jegens de verhuurder uit.
  • Je kan je medehuurder niet dwingen de huur op te zeggen en de woning te verlaten omdat jij vrijwillig de woning verlaat en onder de huur uit wil.
  • Je kan mogelijk wel jouw aandeel in de huur verhalen op je medehuurder zolang zij alleen in de woning verblijft. Maar dat moeten jullie onderling uitvechten, en aangezien zij de volledige huur blijkbaar niet kan dragen lijkt me dat weinig kansrijk. Plus dat het me onredelijk lijkt: de medehuur constructie is hier juist opgezet omdat elk van de huurders de totale huur niet alleen kan dragen en daarom een van de medehuurders ingewisseld kan worden voor een andere. Dat is een andere onderlinge relatie dan bijvoorbeeld een stel dat samen een woning huurt waarbij de verhuurder het contract op beider naam wil hebben.
  • Stoppen met betalen van de huur kan heel onplezierig worden, ik noem maar wat: aanmaningen en incassobureau, deurwaarder, en als de verhuurder het contract laat ontbinden en tot ontruiming overgaat mogelijk hoge (gerechtelijke) kosten plus aansprakelijkstelling door je medehuurder omdat zij dan buiten haar schuld de woning moet verlaten (geen idee wat wettelijk mogelijk is in voorgaande, maar je snapt de ellende...).

Kort overzicht hier:

https://www.schenkeveldadvocaten.nl/eindigt-een-huurovereenkomst-na-opzegging-door-een-van-de-medehuurders/

Lange analyse daar:

https://huurgeschil.nl/opzegging-van-de-huurovereenkomst-door-een-medehuurder/

Verder snap ik de spagaat wel waar je in zit: jij wil zo snel mogelijk een nieuwe medehuurder, wie dan ook, maar jouw huidige medehuurder wil natuurlijk wel iemand waar ze zich prettig bij voelt want zij moet er langdurig mee onder 1 dak wonen...

#3:  Auteur: Everlie BerichtGeplaatst: do 25 feb 2021 13:44
    —
Helaas helaas. Hopelijk vind ik op een korte termijn een nieuwe huurder.

Iniedergeval bedankt voor je advies Jeroen!



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl