Verzettermijn strafbeschikking ivm psychose
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Verzettermijn strafbeschikking ivm psychose Auteur: Harverspecter007 BerichtGeplaatst: do 18 feb 2021 17:42
    —
Ik heb een persoonlijk vraag met betrekking tot het verzet termijn van een strafbeschikking. Een kennis van mij heeft een strafbeschikking (geldboete €200,-) ontvangen voor een klein misdrijf, maar leed ten tijde van ontvangst van de beschikking én het plegen van het strafbare feit aan ernstige psychose. Voor die reden was hij ontoerekeningsvatbaar en daarmee niet strafbaar. De termijn voor verzet is in beginsel 14 dagen na ontvangst van de beschikking, maar die is ruimschoots verlopen. Vanwege zijn toestand was op dat moment ook niet redelijk in staat om te reageren (opende brievenbus niet), laat staan in verzet te gaan. Is het nog mogelijk om in verzet te gaan, dus zijn er nog uitzonderingen denkbaar. Mocht daar geen optie voor zijn, kan ik dit op een ander manier proberen recht te trekken? Gezien dit een hele uitzonderlijke situatie betreft, zou er toch een uitzondering/wettelijke loophole denkbaar zijn? Het zou heel jammer zijn als hij hiervoor een strafblad krijgt, terwijl hij niet strafbaar is gezien zijn geestelijke gesteldheid. Ik hoor graag van jullie. Bij voorbaat dank.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 27 feb 2021 16:49
    —
In zo'n geval kun je waarschijnlijk een beroep doen op een verschoonbare termijnsoverschrijding.



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl