Gebruik merknaam in product titels
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

#1: Gebruik merknaam in product titels Auteur: verkoper999 BerichtGeplaatst: za 31 okt 2020 12:36
    —
Beste lezer, ik heb een vraag betreffende het legaal gebruik van een merknaam in een product titel op een website.

Stel ik verkoop zelfgemaakte en ontworpen hoezen voor kinderstoeltjes. Stel voor een MaxiCosi Tobi.

Hoe kan ik, juridisch correct, dit product benoemen zonder inbreuk te maken.

Ik snap dat MaxCosi Tobi stoelhoes 1 niet mag omdat ik daarmee insinueer dat de stoelhoes niet voor, maar van MaxiCosi is.

Wat mag wel?

#2: Re: Gebruik merknaam in product titels Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 01 nov 2020 2:02
    —
verkoper999 schreef:
Beste lezer, ik heb een vraag betreffende het legaal gebruik van een merknaam in een product titel op een website.

Stel ik verkoop zelfgemaakte en ontworpen hoezen voor kinderstoeltjes. Stel voor een MaxiCosi Tobi.

Hoe kan ik, juridisch correct, dit product benoemen zonder inbreuk te maken.

Ik snap dat MaxCosi Tobi stoelhoes 1 niet mag omdat ik daarmee insinueer dat de stoelhoes niet voor, maar van MaxiCosi is.

Wat mag wel?

Goede vraag!

Volgens artikel 23 lid 1 Benelux-verdrag inzake de intellectuele eigendom:
Quote:
Een merk verleent de houder niet het recht een derde te verbieden om in het economisch verkeer gebruik te maken van:

a. (...)
b. (...)
c. het merk met het oog op de identificatie van of de verwijzing naar waren of diensten als die van de houder van dat merk, in het bijzonder indien het gebruik van dat merk noodzakelijk is om de bestemming van een waar of dienst aan te duiden, met name als accessoire of onderdeel;

één en ander voor zover het gebruik door de derde plaatsvindt volgens de eerlijke gebruiken in nijverheid en handel.

Dus je mag in ieder geval adverteren met iets als "stoelhoes voor de Maxi-Cosi Tobi".

Ik denk dat je gelijk hebt dat "Maxi-Cosi Tobi stoelhoes" de indruk kan wekken dat de stoelhoes door Maxi-Cosi is gemaakt of goedgekeurd. Maar het is dus geen probleem om duidelijk te maken dat de stoelhoes specifiek voor die stoel is ontworpen.



Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl