schade vloer door huurder
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: schade vloer door huurder Auteur: legalrebel BerichtGeplaatst: za 10 okt 2020 13:35
    —
Een huurder verlaat de woning en laat schade aan de parketvloer achter.
De verhuurder kan maar de helft van de kosten hiervan verhalen op zijn opstalverzekering. Dit omdat de verzekering de ouderdom van de vloer meerekent in haar berekening. Kan hij het verschil van de reparatiekosten met aftrek van de dekking van de verzekering verhalen op de huurder?

#2:  Auteur: legalrebel BerichtGeplaatst: za 10 okt 2020 15:04
    —
Mijn vraag is eigenlijk: houdt een rechter er de zelfde berekening op na als de verzekeraar. Moet ik dit überhaubt wel bij de verzekeraar claimen nu de huurder verantwoordelijk is?

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 10 okt 2020 21:12
    —
legalrebel schreef:
Mijn vraag is eigenlijk: houdt een rechter er de zelfde berekening op na als de verzekeraar. Moet ik dit überhaubt wel bij de verzekeraar claimen nu de huurder verantwoordelijk is?

Je bent bij je verzekeraar aan het goede adres. Door bij hem de schade te claimen, krijgt de verzekeraar "voor zover deze, al dan niet verplicht, die schade vergoedt" via subrogatie het recht om de (vergoede) schade weer op de huurder te verhalen.
art. 7:962 lid 1 BW schreef:
Indien de verzekerde terzake van door hem geleden schade anders dan uit verzekering vorderingen tot schadevergoeding op derden heeft, gaan die vorderingen bij wijze van subrogatie op de verzekeraar over voor zover deze, al dan niet verplicht, die schade vergoedt. De verzekerde moet zich, nadat het risico zich heeft verwezenlijkt, onthouden van elke gedraging welke aan het recht van de verzekeraar tegen die derden afbreuk doet.

Dus je houdt recht op vergoeding van de schade die door de verzekeraar niet wordt vergoed.

De rechter kan de schade zowel begroten op de waardevermindering van de woning als op de reparatiekosten. Als vervanging van de vloer met afschrijving van de kosten over de komende zoveel jaar gelet op de ouderdom van de vloer goedkoper is dan reparatie, ligt het voor de hand dat de rechter op hetzelfde bedrag uitkomt als de verzekeraar. Maar misschien kan de verhuurder aantonen dat reparatie hier de meest redelijke oplossing is.

#4:  Auteur: legalrebel BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2020 11:34
    —
Bedankt bona fides!



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl