Auteursrecht: cursus die bouwt op bestaande kennis
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

#1: Auteursrecht: cursus die bouwt op bestaande kennis Auteur: Nickk BerichtGeplaatst: do 06 feb 2020 18:05
    —
Dag Allen,

Alvast bedankt voor jullie tijd. Ik zit met de volgende situatie:

Ik ben een Engelstalige online cursus aan het ontwikkelen. Vele mensen hebben artikelen en boeken over het onderwerp van de cursus geschreven. Concepten uit deze artikelen en boeken komen natuurlijk terug in de cursus. Wanneer kom je op het punt dat je inbreuk maakt op auteursrecht?

Laat mij het iets concreter proberen te maken. Is er in een van onderstaande situaties sprake van copyright infringement? In geen van deze situaties heb ik om toestemming gevraagd.

1. Iemand heeft een model bedacht waarmee je 3 plantensoorten van elkaar kunt onderscheiden. In de cursus presenteer ik dit model in mijn eigen woorden en neem een regel op met "Bron: ..." en daar dus de originele bron ingevuld.

2. Neem het vorige voorbeeld maar in de uitleg van het model is er nu een zin letterlijk overgenomen uit het originele artikel. Ik plaats dit niet tussen aanhalingstekens om aan te geven dat het een quote is. De zin "Bron: ..." neem ik nog steeds op.

3. Een artikel presenteert een mooi voorbeeld-verhaal dat het gebruik van het model illustreert. Ik neem dit verhaal over in de cursus maar in mijn eigen woorden. Opnieuw is er de regel "Bron: ...".

#2: Re: Auteursrecht: cursus die bouwt op bestaande kennis Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 09 feb 2020 22:55
    —
Nickk schreef:
1. Iemand heeft een model bedacht waarmee je 3 plantensoorten van elkaar kunt onderscheiden. In de cursus presenteer ik dit model in mijn eigen woorden en neem een regel op met "Bron: ..." en daar dus de originele bron ingevuld.

Als alleen een (abstract) model is overgenomen, is er geen inbreuk op het auteursrecht. Als het model is overgenomen inclusief "creatieve" niet-functionale details, dan kan er sprake zijn van inbreuk.

Quote:
2. Neem het vorige voorbeeld maar in de uitleg van het model is er nu een zin letterlijk overgenomen uit het originele artikel. Ik plaats dit niet tussen aanhalingstekens om aan te geven dat het een quote is. De zin "Bron: ..." neem ik nog steeds op.

Op een voldoende "creatieve" zin zit auteursrecht. Je lijkt hier geen beroep te kunnen doen op het citaatrecht, dus dit kan een inbreuk zijn.

Quote:
3. Een artikel presenteert een mooi voorbeeld-verhaal dat het gebruik van het model illustreert. Ik neem dit verhaal over in de cursus maar in mijn eigen woorden. Opnieuw is er de regel "Bron: ...".

Het mooie voorbeeld bevat vermoedelijke creatieve elementen die je hebt overgenomen. In dat geval kan er sprake zijn van een inbreuk op het auteursrecht.



Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl