Verhuurder misleidt huurder met zgn verkoop van woning
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Verhuurder misleidt huurder met zgn verkoop van woning Auteur: Klaas55 BerichtGeplaatst: do 30 jan 2020 12:04
    —
Mijn dochter huurde een leuke, goedkope woning in het centrum van Amsterdam.

Eigenaar zei ongeveer een half jaar geleden dat hij het huis wilde verbouwen en daarna verkopen.
Hij bood mijn dochter een woning aan buiten het centrum, maar daar wilde zij niet wonen. Zij wilde niet dwarsligggen en accepteerde daarom de opzegging van de huur, maar moet nu veel duurder wonen.

Nu blijkt dat die verkoop van de woning een smoes was, want na renovatie heeft de eigenaar het huis voor het dubbele van de oude prijs opnieuw verhuurd.

Als die eigenaar eerlijk geweest was en verteld had dat de verhuur van het huis gewoon door had kunnen gaan (waarmee mijn dochter het recht had terug te keren en te huren voor de normale prijs + wettelijke huurverhoging), had mijn dochter de huuropzegging niet geaccepteerd.

Dit lijkt mij misleiding... maar is de eigenaar schadeplichtig?

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: do 30 jan 2020 13:04
    —
Zoals u het omschrijft bestaat er waarschijnlijk recht op schadevergoeding.

Zie artikel artikel 7:276 Burgerlijk Wetboek over schadevergoeding bij het ontbreken van de echte wil om het gehuurde dringend te gebruiken.

Schakel een huurrechtjurist in.

#3:  Auteur: Klaas55 BerichtGeplaatst: do 30 jan 2020 17:53
    —
UwJurist.nl schreef:
Zoals u het omschrijft bestaat er waarschijnlijk recht op schadevergoeding.

Zie artikel artikel 7:276 Burgerlijk Wetboek over schadevergoeding bij het ontbreken van de echte wil om het gehuurde dringend te gebruiken.

Schakel een huurrechtjurist in.


Hartelijk dank !

#4:  Auteur: Klaas55 BerichtGeplaatst: za 01 feb 2020 8:13
    —
UwJurist.nl schreef:
Zoals u het omschrijft bestaat er waarschijnlijk recht op schadevergoeding.

Zie artikel artikel 7:276 Burgerlijk Wetboek over schadevergoeding bij het ontbreken van de echte wil om het gehuurde dringend te gebruiken.

Schakel een huurrechtjurist in.


Toch nog een vraag: ik lees in BW 7:276 (https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel276) dat verhuurder de huur mag opzeggen als de woning voor eigen gebruik bestemd is. Elders (https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel274/) lees ik dat renovatie ook onder dat eigen gebruik valt (" renovatie van woonruimte die zonder beƫindiging van de huur niet mogelijk is").

Dat is mogelijk van toepassing, omdat de eigenaar de 2 verdiepingen met ieder 2 kamers, veranderd heeft in 2 appartementen.

Blijft wel staan dat hij gezegd heeft dat hij de woning na verbouwing ging verkopen. Mijn dochter wilde niet dwarsliggen daarbij. Als zij dit geweten had, had zij de opzegging waarschijnlijk niet zondermeer geaccepteerd.

#5:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: ma 03 feb 2020 12:20
    —
Wat verhuurder gezegd heeft zal lastig te bewijzen zijn, tenzij er getuigen zijn. Het gaat erom wat er in de opzegging stond en ook in de verdere relevante correspondentie. Daarom ook het advies om het (hele0 dossier voor te leggen aan een huurrechtjurist.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl