Akte overdracht intellectueel eigendomsrecht
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

#1: Akte overdracht intellectueel eigendomsrecht Auteur: ItsJulian BerichtGeplaatst: za 25 jan 2020 0:14
    —
Ik ben bezig met het opstellen van een akte voor de overdracht van het intellectueel eigendomsrecht. Het gaat er hierbij om dat een vriend voor mij een logo heeft ontworpen en ik deze zakelijk wil gaan gebruiken. De akte zelf is juridisch correct het gaat nu alleen om de bijlage.

In de akte zelf staat o.a. het volgende:
- 'Overdrager de intellectuele eigendomsrechten die hij ten aanzien van een Werk (het "Werk") heeft, wenst over te dragen aan Verkrijger. Overdrager zal daarna geen aanspraak meer kunnen maken op deze rechten.'
- 'Het Werk dat is of zal ontstaan, omschreven is in de bijlage van deze akte.'

Wat kan ik het beste als beschrijving in de bijlage boven de afbeeldingen zetten. Het gaat erom dat ik niet alleen het eigendomsrecht krijg over de afbeeldingen in de kleur die dit logo momenteel dan toevallig heeft, maar dat ik het eigendomsrecht krijg over de vorm/het figuur van het logo en dat ik dit logo in elke kleurencombinatie kan gebruiken.

#2:  Auteur: ItsJulian BerichtGeplaatst: di 28 jan 2020 9:17
    —
Is de volgende tekst een juiste beschrijving voor het bovenstaande probleem?

Bij de onderstaande werken is het van belang dat er gekeken wordt naar de vormen/figuren. Hiermee wordt bedoeld dat de onderstaande werken in alle mogelijke kleurencombinaties worden overgedragen.

#3:  Auteur: Jeroen1967 BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2020 12:25
    —
Op de site van bno.nl staat een voorbeeldakte, hierin:

Quote:
De ontwerper doet afstand van zijn persoonlijkheidsrechten. Dat wil zeggen dat het de opdrachtgever vrij staat wijzigingen in het ontwerp aan te brengen en dat de opdrachtgever niet (langer) de naam van ontwerper als maker van het ontwerp zal vermelden.


Met die 'persoonlijkheidsrechten' (is iets anders dan auteursrechten) zal je dus wellicht ook iets moeten in jouw akte, waarbij de door jou gezochte formulering ook al wordt gegeven want vorm/kleur wordt afgedekt met 'wijzigingen in het ontwerp'.

Bovenstaande slechts als vrijblijvende input, want niet mijn expertise....



Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl