Omgekeerde aanpak bestemmingsprocedure
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

#1: Omgekeerde aanpak bestemmingsprocedure Auteur: wijchen BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2019 11:53
    —
De Gemeente Wijchen heeft een bestemmingsplanprocedure volgens de geëigende stappen doorlopen.
Echter voorafgaande aan de presentatie van het concept globaal bestemmingsplan (mei) heeft de gemeente een tender gestart (januari). De markt moet de globale beschrijving van het bestemmingsplan gaan invullen. Die tender eindigt na het vaststellen van het bestemmingsplan. Alles rond die tender is geheim. De Raad is hierdoor buitenspel gezet, en de inspraakprocedure van de burgers gaat over misschien indien... De gemeente noemt dit de omgekeerde aanpak, waarbij de markt kennis en innovatie moet bijdragen.

Dit lijkt me onrechtmatig. En iets nieuws dat eens getoetst moet worden. En onwenselijk is.

Is deze gang van zaken bij iemand bekend?

#2: Re: Omgekeerde aanpak bestemmingsprocedure Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 14 okt 2019 0:23
    —
wijchen schreef:
De Gemeente Wijchen heeft een bestemmingsplanprocedure volgens de geëigende stappen doorlopen.

Als dit klopt, dan is het toch goed?

#3:  Auteur: wijchen BerichtGeplaatst: ma 14 okt 2019 8:47
    —
Het gaat om het "echter", door de tender het buitenspel zetten van de Gemeenteraad en de burgers.

Dat lijkt me dus niet goed

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 15 okt 2019 0:11
    —
wijchen schreef:
Het gaat om het "echter", door de tender het buitenspel zetten van de Gemeenteraad en de burgers.

Dat lijkt me dus niet goed

Volgens je eerste zin is de juiste procedure doorlopen. Daar gaat het toch om?

Wat die tender precies met het bestemmingsplan te maken heeft begrijp ik niet (invulling van een globale beschrijving, wat is dat?). Maar of een (ontwerp)bestemmingsplan nou door een gemeenteambtenaar wordt ingetikt of door iemand anders, uiteindelijk gaat het erom of de juiste procedure is doorlopen om het bestemmingsplan aan te nemen.

#5:  Auteur: wijchen BerichtGeplaatst: di 15 okt 2019 10:41
    —
Dan heb ik mij misschien niet goed uitgedrukt, maar door die tender is er geheimhouding opgelegd en is er in feite geen inspraakmogelijkheid. Een Gemeenteraad heeft een controlerende functie en die controlerende functie is er zo niet. En zijn de genomen stappen voor de Bühne.

#6:  Auteur: wijchen BerichtGeplaatst: di 15 okt 2019 10:56
    —
aanvulling buiten spel zetten:
tijdens de informatieavond wordt op basis van de tender gesteld: we kunnen over 2/3 van het plan niets vertellen want er loopt een tender. Heb vertrouwen het komt wel goed!

#7:  Auteur: ro-er BerichtGeplaatst: di 19 nov 2019 14:45
    —
Als de bestemmingsplanprocedure goed doorlopen wordt, is er geen sprake van passeren gemeenteraad of burgers. Een bestemmingsplanprocedure is altijd openbaar en er kunnen zienswijzen ingediend worden. Na vaststelling kan er beroep worden ingesteld.

Een tender staat daar helemaal los van.



Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl