Werkgever wijzigt eenzijdig arbeidsvoorwaarden en contract
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Werkgever wijzigt eenzijdig arbeidsvoorwaarden en contract Auteur: Zuzje BerichtGeplaatst: za 21 sep 2019 7:53
    —
Ik werk voor een grote zorgorganisatie als gezinshuisouder. Ik doe dit al 10,5 jaar met plezier. Omdat de organisatie uit meerdere regio’s betaat hebben zij ervoor gekozen om alle arbeidsvoorwaarden voor alle regio’s samen te harmoniseren. Hieruit voortkomend is een nieuw beleidsstuk gekomen.

Nu wil mijn werkgever verplichten akkoord te gaan met de nieuwe wijzigingen. Op het gebied van vergoedingen ben ik het eens, en vind ik t ook fair. Echter ik ben het niet eens met

Nieuwe arbeidsvoorwaarden, waarbij ik per kind , welke zij in mijn huis plaatsen een door hen opgesteld huurcontract moet ondertekenen zodat ik huur kan blijven ontvangen. De afgelopen 10,5 jaar kreeg ik een component huur middels een onkostenvergoeding die wij 10,5 jaar geleden overeengekomen zijn bij aanvang van dienstverband

Ook willen zij mij een nieuw arbeidscontract laten tekenen waar bijv een wijzigingsbeding is opgenomen. Dit is in mijn huidige arbeidscontract niet het geval

Mijn werkgever zegt dat ik moet tekenen en geen keus heb en niet kan vasthouden aan de afspraken die we 10,5 jaar geleden gemaakt hebben.

Mijn vraag: kan en mag dit zomaar. Moet ik vanwege nieuw beleid dit allemaal ondertekenen?

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 22 sep 2019 14:42
    —
Onder omstandigheden dient een werknemer een redelijk voorstel tot wijziging van de arbeidsovereenkomst in redelijkheid te aanvaarden.

Wellicht is het voorstel tot wijziging van de huurcomponent van de onkostenvergoeding zo'n redelijk voorstel, maar je hoeft normaal gesproken niet akkoord te gaan met een wijziging die voor jou financieel nadeliger is.

Ik kan me niet voorstellen dat het opnemen van een wijzigingsbeding een redelijk voorstel is waarmee je in redelijkheid akkoord dient te gaan. Als het om één of andere reden echt noodzakelijk is om de arbeidsovereenkomst te wijzigen, dan kan de werkgever dat proberen met een redelijk wijzigingsvoorstel (zoals hij dat nu probeert met de onkostenvergoeding). Ik zie geen enkele reden waarom jij het hem gemakkelijker zou moeten maken de arbeidsovereenkomst te wijzigen.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl