samenhang WOB en AVG
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: samenhang WOB en AVG Auteur: Jeroen1967 BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 15:02
    —
Particulier A dient bij de gemeente een bezwaar in tegen een handeling van particulier B. Particulier B zal bij kennisneming van het bestaan van het het bezwaar vaak wel weten bij wie het vandaan komt (buren bijvoorbeeld), echter met een WOB verzoek kan hij ook kennisnemen van de precieze inhoud en formulering. Zou een dergelijk WOB-verzoek een schending van de AVG jegens particulier A kunnen zijn als particulier A liever niet zou hebben dat particulier B het bezwaar inziet?

Edit Na wat zoekwerk lijkt het te worden beperkt tot het schrappen van persoonsgegevens (bijvoorbeeld naam/adres) maar ik vind dat toch wel wat magertjes aandoen. Stel dat particulier A in zijn brief naar een gemeente helemaal los gaat met scheldkanonnades aan het adres van particulier B dan kan ik me voorstellen dat hij liever niet heeft dat particulier B dat ziet.

#2: Re: samenhang WOB en AVG Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2019 22:57
    —
Jeroen1967 schreef:
Particulier A dient bij de gemeente een bezwaar in tegen een handeling van particulier B.

Bezwaar tegen een handeling?

Tegen handelingen van particulieren staat geen bezwaar open.

Misschien bedoel je dat A bij de politie aangifte doet van een strafbare gedraging van B?

Of dat A de gemeente verzoekt over te gaan tot handhaving van een specifieke publiekrechtelijke regeling jegens B?

#3:  Auteur: Jeroen1967 BerichtGeplaatst: di 10 sep 2019 12:14
    —
Quote:
Bezwaar tegen een handeling?

Voor een juridisch forum heb ik het inderdaad nogal vaag geformuleerd, neem bijvoorbeeld aan dat het gaat om een handhavingsverzoek voor een illegaal bouwwerk. Maar voor de kern van de vraagstelling is het irrelevant (denk ik...): mag middels een WOB verzoek een (lokale) overheid zomaar alle correspondentie van particulieren afgeven.

#4:  Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: ma 07 okt 2019 8:45
    —
Jeroen1967 schreef:
Quote:
Bezwaar tegen een handeling?

Voor een juridisch forum heb ik het inderdaad nogal vaag geformuleerd, neem bijvoorbeeld aan dat het gaat om een handhavingsverzoek voor een illegaal bouwwerk. Maar voor de kern van de vraagstelling is het irrelevant (denk ik...): mag middels een WOB verzoek een (lokale) overheid zomaar alle correspondentie van particulieren afgeven.


Een Wob-verzoek moet worden beoordeeld aan de hand van artikel 10 en 11 van de Wob. De AVG doet hieraan in beginsel niet af. In de Wob zitten reeds dergelijke beschermingsbepalingen over persoonsgegevens. Of er een casus zou kunnen worden bedacht dat afhandeling volgens de Wob strijd zou opleveren met de AVG weet ik niet. Die casus heb jij hier in ieder geval niet geschetst. In beginsel kan het Wob-verzoek gewoon worden afgehandeld op basis van de Wob zelf. Onder artikel 10 lid 1 onder d van de Wob staat zelfs de AVG al genoemd, dus het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat de AVG meer bescherming zou bieden dan de Wob zelf.

Het zou goed zijn als de eigen verantwoordelijkheid die aan burgers wordt toegeschreven ook zijn plaats krijgt in die zin dat de eigen verantwoordelijkheid daadwerkelijk genomen wordt. Dat betekent ook dat je niet als een achterlijke scheldkanonades aan de gemeente moet schrijven over de buurman. Als je dat dan toch doet en als het dan door een Wob-verzoek in meer of mindere mate bij de buurman terecht komt, is dat wat mij betreft een mooi voorbeeld van "eigen schuld".


Copy paste uit de Wob
Hoofdstuk V. Uitzonderingsgronden en beperkingen
4

Artikel 10
176

1
Het verstrekken van informatie ingevolge deze wet blijft achterwege voor zover dit:
a.
de eenheid van de Kroon in gevaar zou kunnen brengen;
b.
de veiligheid van de Staat zou kunnen schaden;
c.
bedrijfs- en fabricagegegevens betreft, die door natuurlijke personen of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn meegedeeld;
d.
persoonsgegevens betreft als bedoeld in de artikelen 9, 10 en 87 van de Algemene verordening gegevensbescherming, tenzij de verstrekking kennelijk geen inbreuk op de persoonlijke levenssfeer maakt.
2
Het verstrekken van informatie ingevolge deze wet blijft eveneens achterwege voor zover het belang daarvan niet opweegt tegen de volgende belangen:
a.
de betrekkingen van Nederland met andere staten en met internationale organisaties;
b.
de economische of financiƫle belangen van de Staat, de andere publiekrechtelijke lichamen of de in artikel 1a, onder c en d, bedoelde bestuursorganen;
c.
de opsporing en vervolging van strafbare feiten;
d.
inspectie, controle en toezicht door bestuursorganen;
e.
de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer;
f.
het belang, dat de geadresseerde erbij heeft als eerste kennis te kunnen nemen van de informatie;
g.
het voorkomen van onevenredige bevoordeling of benadeling van bij de aangelegenheid betrokken natuurlijke personen of rechtspersonen dan wel van derden.
3
Het tweede lid, aanhef en onder e, is niet van toepassing voorzover de betrokken persoon heeft ingestemd met openbaarmaking.
4
Het eerste lid, aanhef en onder c en d, het tweede lid, aanhef en onder e, en het zevende lid, aanhef en onder a, zijn niet van toepassing voorzover het milieu-informatie betreft die betrekking heeft op emissies in het milieu. Voorts blijft in afwijking van het eerste lid, aanhef en onder c, het verstrekken van milieu-informatie uitsluitend achterwege voorzover het belang van openbaarmaking niet opweegt tegen het daar genoemde belang.
5
Het tweede lid, aanhef en onder b, is van toepassing op het verstrekken van milieu-informatie voor zover deze handelingen betreft met een vertrouwelijk karakter.
6
Het tweede lid, aanhef en onder g, is niet van toepassing op het verstrekken van milieu-informatie.
7
Het verstrekken van milieu-informatie ingevolge deze wet blijft eveneens achterwege voorzover het belang daarvan niet opweegt tegen de volgende belangen:
a.
de bescherming van het milieu waarop deze informatie betrekking heeft;
b.
de beveiliging van bedrijven en het voorkomen van sabotage.
8
Voorzover het vierde lid, eerste volzin, niet van toepassing is, wordt bij het toepassen van het eerste, tweede en zevende lid op milieu-informatie in aanmerking genomen of deze informatie betrekking heeft op emissies in het milieu.
Artikel 11
538






1
In geval van een verzoek om informatie uit documenten, opgesteld ten behoeve van intern beraad, wordt geen informatie verstrekt over daarin opgenomen persoonlijke beleidsopvattingen.
2
Over persoonlijke beleidsopvattingen kan met het oog op een goede en democratische bestuursvoering informatie worden verstrekt in niet tot personen herleidbare vorm. Indien degene die deze opvattingen heeft geuit of zich erachter heeft gesteld, daarmee heeft ingestemd, kan de informatie in tot personen herleidbare vorm worden verstrekt.
3
Met betrekking tot adviezen van een ambtelijke of gemengd samengestelde adviescommissie kan het verstrekken van informatie over de daarin opgenomen persoonlijke beleidsopvattingen plaatsvinden, indien het voornemen daartoe door het bestuursorgaan dat het rechtstreeks aangaat aan de leden van de adviescommissie voor de aanvang van hun werkzaamheden kenbaar is gemaakt.
4
In afwijking van het eerste lid wordt bij milieu-informatie het belang van de bescherming van de persoonlijke beleidsopvattingen afgewogen tegen het belang van openbaarmaking. Informatie over persoonlijke beleidsopvattingen kan worden verstrekt in niet tot personen herleidbare vorm. Het tweede lid, tweede volzin, is van overeenkomstige toepassing.



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl