Voortijdige ontbinding detacheringsovereenkomst in fase A
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Voortijdige ontbinding detacheringsovereenkomst in fase A Auteur: JDirks BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2019 11:14
    —
De situatie is als volgt.
Sedert september 2018 ben ik, via Tempo Team, werkzaam bij een opdrachtgever.
Ik ben werkzaam op basis van een detacheringsovereenkomst zoals bedoeld in artikel 1g van de cao
Artikel 1 Definities
g. detacheringsovereenkomst: de uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding in fase A, B of C

Na 3 verlengingen loopt momenteel mijn detacheringsovereenkomst van 01/07/2019 tot 29/09/2019.
Het is een overeenkomst voor minimaal 96 en maximaal 144 uur per 4 weken (en dus minimaal 24 en maximaal 36 uur per week).

In december 2018 werd mij verzocht mijn vakantie door te geven en hierin heb ik aangegeven dat ik week 29 t/m 32 vakantie op wilde nemen, met de mogelijkheid om week 28 of week 33 hier aan toe te voegen. Vrij kort daarna werd mij door zowel de opdrachtgever als het uitzendbureau medegedeeld dat er in de spelregels, die mij nooit verstrekt zijn, vermeld zou staan dat er in de zomerperiode slechts 3 weken aaneengesloten vakantie mogelijk is. Echter was er, na overleg tussen opdrachtgever en uitzendbureau, besloten een uitzondering te maken en werd ook mijn 4e week geaccordeerd. De reden waarom een 5e week niet werd toegekend was dat de opdrachtgever niet meer dan 3 personen tegelijkertijd op vakantie wilden hebben in verband met de bezetting en ik zou de 4e persoon zijn (mijn opdrachtgever was zelf 1 v/d 3 personen, hij had vakantie van week 26 t/m week 28).
Aangezien mijn vriendin en ik het voornemen hadden om een maand op vakantie te gaan, wat in een periode van 4 weken net niet mogelijk is, heb ik hier in januari 2019 nog met de opdrachtgever over gesproken en hij gaf toen te kennen dat we er tzt op terug zouden komen en dat dat deels afhankelijk was van de bezetting en hoeveel nieuwe krachten er bij zouden komen.
Aangezien de vakantie steeds dichterbij kwam en er eveneens meer ruimte ontstond in de bezetting wegens de tewerkstelling van nieuwe uitzendkrachten, hebben opdrachtgever en ik nog meerdere malen enthousiast de vakantie gesproken, helemaal aangezien hij naar hetzelfde land op vakantie ging, en ik heb hem nog meermaals te kennen gegeven dat wij toch echt het voornemen hadden om een maand op vakantie te gaan. Dat kon hij zich, ook wegens zijn voorliefde voor het land van bestemming, prima voorstellen en hij uitte ook meermaals zijn jaloezie.
Uiteindelijk hebben mijn vriendin en ik dan eind maart de vakantie geboekt en heb ik de opdrachtgever hiervan op de hoogte gesteld, in de weken/maanden voorafgaand vroeg hij immers ook continue met welke maatschappij wij zouden vliegen en of we al geboekt hadden. Ook de andere leidinggevenden binnen het bedrijf zijn toen direct op de hoogte gesteld en 1 van deze verklaarde zelfs dat, mocht het toch een probleem geven met de bezetting, dat er dan wel een oplossing zou zijn door 1 van mijn oud-collega's, welke inmiddels in een andere functie binnen hetzelfde bedrijf werkzaam was, tijdelijk terug naar mijn afdeling te halen (hetgeen eerder gedaan was) om mijn afwezigheid, indien nodig, op te vangen.
In juni heb ik middels de app van Tempo Team mijn onbeschikbaarheid doorgegeven, welke in eerste instantie werd afgekeurd aangezien deze 1 week langer was dan dat in januari overeen was gekomen. Naar aanleiding daarvan heb ik contact gehad met het uitzendbureau en doorgegeven dat de opdrachtgever en andere leidinggevenden op de hoogte waren en vervolgens werd mijn aanvraag geaccordeerd.
Vanaf dat moment hebben mijn opdrachtgever en ik nog meermaals over de plannen van beide vakanties gesproken en op zijn laatste werkdag voor de vakantie, de vrijdag in week 25, hebben we dan nog een laatste keer over de vakanties gesproken, het erover gehad dat ik nog 2 weken moest werken en wensten we elkaar een fijne vakantie.

Op dinsdag 9 juli, in week 28, ben ik dan ook op vakantie gegaan en bij terugkomst op Schiphol op 9 augustus kreeg ik de melding van een WhatsApp-bericht, van enkele dagen oud, van mijn contactpersoon bij Tempo Team met het verzoek om haar te bellen. Aangezien die vrijdag de mogelijkheid er niet meer was om haar te bellen, heb ik haar afgelopen maandag gebeld en toen vertelde ze dat ze vervelend nieuws had omdat mijn opdrachtgever mij niet weer terug wilde aangezien ik niet naar hem zou luisteren en ik nooit toestemming gehad zou hebben voor 5 weken vakantie en dat hij hier nooit van op de hoogte zou zijn geweest. Ik heb haar toen geïnformeerd over hetgeen ik ook hierboven verteld heb en dat hij dus wel degelijk op de hoogte was. Zij gaf te kennen enorm te balen van de situatie.
Zoals te verwachten werd dat telefoongesprek enigszins een welles-nietes verhaal en aangezien zij eigenlijk tussen de opdrachtgever en mij in zat, heb ik haar verzocht of zij opdrachtgever kon vragen contact met mij op te nemen voor, bij voorkeur, een face-to-face gesprek.
Aangezien ik niets hoorde heb ik afgelopen vrijdag zelf de opdrachtgever een mail gestuurd met daarin de vraag of hij mij uit wilde nodigen voor een gesprek bij het bedrijf.
Hierop kreeg ik een reactie met de mogelijke dagen/tijden, maar daarbij eveneens de mededeling dat zijn besluit vast stond.

Een gesprek met de opdrachtgever gaat heel waarschijnlijk nergens op uitdraaien, maar ik heb nu nog wel een contract (met het uitzendbureau weliswaar).
Officieel ontslag of een daadwerkelijke berichtgeving dat mijn werkzaamheden bij de opdrachtgever beëindigd zijn heb ik niet ontvangen, maar ik zit nu wel zonder salaris.
Wat zijn in een situatie als deze, waarbij de opdrachtgever, voortijdig en zonder inachtneming van een opzegtermijn, een detachering tracht te beëindigen, mijn rechten en de plichten van opdrachtgever en Tempo Team en hoe kan ik het beste handelen in deze?

Bij voorbaat dank voor de reacties.

#2: Re: Voortijdige ontbinding detacheringsovereenkomst in fase A Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2019 23:35
    —
JDirks schreef:
Wat zijn in een situatie als deze, waarbij de opdrachtgever, voortijdig en zonder inachtneming van een opzegtermijn, een detachering tracht te beëindigen, mijn rechten en de plichten van opdrachtgever en Tempo Team en hoe kan ik het beste handelen in deze?

Dit lijkt me een zaak tussen de opdrachtgever en jouw werkgever, het uitzendbureau. De opdrachtgever hoeft geen rekening te houden met jouw belangen; dat is nu juist waarom hij voor een uitzendkracht heeft gekozen.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl