Bestuur verantwoordelijk voor openbare orde?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Bestuur verantwoordelijk voor openbare orde? Auteur: rechtsleek BerichtGeplaatst: vr 26 jul 2019 17:17
    —
Alvast bedankt voor uw tijd.

Als juridische leek zit ik met een paar vragen, hopelijk kan iemand mij helpen deze beter te kaderen en te formuleren.

Hoe is het in de wet geregeld (welke wetten) dat de overheid verantwoordelijk is voor de openbare orde?

Is dit enkel bestuursrecht of is dat ook gestoeld op fundamenteler recht? Is dit bv. gebaseerd op een mensenrecht als "recht op leven"?

Kan men een bestuur of bestuurder in gebreke stellen indien de openbare orde of - in het algemeen - wetten niet gehandhaafd worden?

Hoe kadert men dit in functie van begrippen als "geweldsmonopolie van de staat"? Ontstaat uit het verbod op gewelduitoefening door gewone burgers, en daarmee het handhaven van het geweldsmonopolie van de staat, een recht waar de burger zich op kan beroepen?

Kan iemand mij op weg helpen?

Alvast bedankt!

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 27 jul 2019 0:06
    —
Als juridische leek hoef je je hier geen zorgen over te maken.

Als je geen juridisch leek bent maar een huiswerkopgave hebt gekregen, dan is dit niet het juiste forum.

Als je een concrete vraag hebt over een concrete situatie, wees dan concreet.

#3:  Auteur: rechtsleek BerichtGeplaatst: zo 28 jul 2019 10:15
    —
Bedankt voor uw tijd en antwoord.

bona fides schreef:
Als je geen juridisch leek bent maar een huiswerkopgave hebt gekregen, dan is dit niet het juiste forum.


Zoud u mij kunnen doorverwijzen naar een dergelijk forum, waar meer theoretische vragen wel welkom zijn?

#4:  Auteur: LucyLG BerichtGeplaatst: di 30 jul 2019 0:04
    —
je mag het hier gewoon stellen hoor. Huiswerk is ook leuk toch?

Wat openbare orde is is niet heel helder omschreven. In het algemeen is per gemeente de burgemeester bevoegd tot handhaving van de openbare orde.

Dit staat in de Gemeentewet.

#5:  Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: ma 12 aug 2019 16:38
    —
Het begin m.i. met ieders eigen verantwoordelijkheid. Voor veel openbare orde gerelateerde zaken is er vervolgens een bevoegdheid voor de burgemeester en voor de politie bijvoorbeeld om de openbare orde te handhaven. Maar dat verschilt erg van de precieze casus.

#6: Openbare orde Auteur: Camperpunt BerichtGeplaatst: za 19 okt 2019 10:22
    —
https://www.burgemeesters.nl/bevoegdheden/algemeen



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl