Voordelen rechtspersoon in bestuur t.o.v natuurlijk persoon?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: Voordelen rechtspersoon in bestuur t.o.v natuurlijk persoon? Auteur: JordyM BerichtGeplaatst: wo 24 jul 2019 15:14
    —
Als student mag ik graag gebruikmaken van de databanken die mij toegang geven tot bedrijfsgegevens. Ik vind het leuk om deze gegevens uit te pluizen.

Regelmatig kom ik organisaties tegen die een Holding BV als algemeen directeur of iets dergelijke hebben. Heeft dit bepaalde voordelen?

Het is vrij lastig om het antwoord op internet te vinden, maar dit komt misschien omdat ik de verkeerde termen gebruik.

Kortom,

Wat is het voordeel van een rechtspersoon in de raad van bestuur of commissies t.o.v. een natuurlijk persoon?

#2:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: vr 26 jul 2019 22:09
    —
Belasting voordeel

#3:  Auteur: LucyLG BerichtGeplaatst: zo 28 jul 2019 4:00
    —
Er is waarschijnlijk sprake van een groep van vennootschappen en al die vennootschappen hebben dezelfde bestuurder: de Holding die wellicht alle aandelen houdt.

Uiteraard is dat makkelijker dan voor elke entiteit in de groep een aparte bestuurder te benoemen. Indien er een bestuursbesluiten, aandeelhoudersvergaderingen of andere handelingen moeten worden verricht is de Holding bevoegd om dat te doen en te vertegenwoordigen en dat maakt dat de Holding dus alles kan tekenen, dat kan wellicht steeds dezelfde persoon zijn bij de Holding die bevoegd is die handelingen namens de Holding uit te voeren.

Indien je dat niet doet moet er steeds per entiteit de bevoegde bestuurder worden ingeschakeld om te tekenen. Indien er een persoon ontslag neemt hoef je bij de KvK geen uitschrijving en inschrijving te doen. Het scheelt administratieve rompslomp.

Het is dus minder complex voor de dagelijkse gang van zaken.

Verder levert het geen voordeel op in die zin dat je als bestuurder niet in persoon aansprakelijk bent omdat de Holding de bestuurder is, de aansprakelijkheid loopt uiteraard door indien er bestuurdersaansprakelijkheid mocht ontstaan.



Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl