Intrekken verblijfsvergunning n.a.v. veroordeling, wie?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Intrekken verblijfsvergunning n.a.v. veroordeling, wie? Auteur: Ohrtmann BerichtGeplaatst: wo 26 jun 2019 14:25
    —
Beste leden van het Rechtenforum,

Voor mijn masterscriptie European Law kijk ik onder andere naar het intrekken van verblijfsvergunningen n.a.v. het plegen van een strafbaar feit in Nederland, en ik loop ergens tegenaan. Namelijk: wie doet dit?

Ons systeem van 'de glijdende schaal' in artikel 3.86 Vreemdelingenbesluit 2000 regelt niet-verlenging van een tijdelijke verblijfsvergunning. Via 3.127 (3) Vb 2000 is dit in feite ook toepasbaar op de EU-verblijfsvergunning en via 3.98 (2) op de Nederlandse vorm; de verblijfsvergunning onbepaalde tijd regulier.

Afijn, nu is mijn vraag: dit zijn mogelijkheden, wie beslist uiteindelijk? Ik lees her en der de rechter, zie soms ook de Minister. Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit, en wellicht ook op grond van welke artikelen?

Bij voorbaat hartstikke bedankt!

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 27 jun 2019 1:30
    —
Ik heb dit niet helemaal uitgeplozen, maar zo'n besluit wordt genomen door een bestuursorgaan en dat lijkt mij hier de minister te zijn (zie bijv. art. 14 Vreemdelingenwet 2000). Zo'n besluit kan worden aangevochten door in bezwaar en beroep te gaan, waarna uiteindelijk de rechter zal toetsen of het besluit van de minister in stand kan blijven. Kan het niet in stand blijven, dan moet de minister in principe een nieuw besluit nemen. Een enkele keer kan de rechter vaststellen dat slechts één rechtmatig besluit mogelijk is en kan hij bepalen dat zijn uitspraak in de plaats treedt van het vernietigde besluit (art. 8:72 lid 3 sub b Awb).

Wil je het precies weten, dan moet je beginnen met het bestuderen van de Awb en vervolgens kijken in hoeverre de Vreemdelingenwet daarvan afwijkt.



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl