Niet openstaan van een rechtsmiddel bij niet-ontvankelijkver
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Niet openstaan van een rechtsmiddel bij niet-ontvankelijkver Auteur: kalloe w BerichtGeplaatst: ma 01 apr 2019 12:51
    —
Vraag 1:

Niet openstaan van een rechtsmiddel bij niet-ontvankelijkverklaring van een benadeelde partij

Beste allemaal,

Tijdens het bestuderen van een studietaak omtrent rechtsmiddelen in het strafproces, kwam ik een arrest tegen van de Hoge Raad over het niet openstaan van een rechtsmiddel bij niet-ontvankelijkheidverklaring van een benadeelde partij.

De wet voorziet niet kennelijk niet in een rechtsmiddel tegen de beslissing tot niet-ontvankelijkverklaring van de benadeelde partij in het strafproces. Dat bevreemdt mij, want waarom zou een benadeelde partij niet in hoger beroep kunnen tegen een beslissing van de rechter? Ook hij wordt in feite in het gelijk of ongelijk gesteld. Indien hij in het ongelijk wordt gesteld en hij het hier niet meer eens is, wat zou hij moeten of kunnen doen?

Ik hoop dat iemand hier een goed antwoord op weet.

Dank alvast.

Met vriendelijke groet,
W. Kalloe

#2: Niet openstaan van een rechtsmiddel bij niet-ontvankelijkver Auteur: ebeun BerichtGeplaatst: ma 01 apr 2019 13:21
    —
in antwoord op je vraag kalloe w:

Een benadeelde partij kan in beginsel geen hoger beroep instellen tegen een vonnis van de strafrechter. Die mogelijkheid komt slechts toe aan de verdachte en het OM. Art. 421 Sv maakt hierop weliswaar een uitzondering ten gunste van de benadeelde partij, maar voorziet slechts in een rechtsmiddel na inhoudelijke beoordeling van de vordering benadeelde partij. In het strafproces staat dus geen rechtsmiddel open tegen een niet-ontvankelijkverklaring. De wet bepaalt in art. 361 lid 3 Sv wel dat in dat geval voor de benadeelde partij de weg naar de civiele rechter openstaat.

Ik hoop dat dit antwoord je verder helpt.



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl