Vraag over aangeboden VSO tijdens ziekte
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Vraag over aangeboden VSO tijdens ziekte Auteur: amelsvoort BerichtGeplaatst: di 26 mrt 2019 17:49
    —
Ik heb een vraag over het VSO wat ik heb aangeboden terwijl ik ziek ben. Ik ben sinds 15 dec 2015 in dienst bij mijn werkgever (groot bedrijf, hoofdkantoor) en heb een vast contract. Helaas zit ik thuis met psychische klachten en volg ik nu therapie. Officieel sta ik ziek gemeld sinds maart 2018, maar zit thuis sinds begin december 2018. Ik heb nu een VSO aangeboden 'omdat ze met me mee willen denken' waarin staat dat ze me willen doorbetalen tot 1 juli 2019, met vrijstelling voor werk. Dat zijn 4 maanden.

Het Juridisch Loket heeft afgeraden deze te tekenen, omdat ik vanuit ziektewet-situatie geen recht op WW meer zou krijgen. Het tegenantwoord van werkgever is dat ik me eerst beter meld, waardoor het niet recht hebben op WW vervalt.

Ik weet even niet goed wat ik moet doen. Als ik teken geef ik een stukje zekerheid op. Als ik niet teken bestaat de kans dat ik binnenkort weer moet re-integreren. De werkzaamheden bij mijn werkgever zijn gedeeltelijk de redenen dat ik thuis zit. Mijn vraag:

Is het aanbod van mijn werkgever redelijk genoeg en is het verstandig om deze te ondertekenen?

(Ik moet reageren uiterlijk a.s. vrijdag op hun VSO-voorstel, 'anders vervalt deze'.)

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: wo 27 mrt 2019 15:15
    —
In principe heeft het juridisch loket gelijk en zou sprake zijn van verwijtbare werkeloosheid met als gevolg geen/een lagere uitkering.

De hamvraag is echter of u ook in een andere werksituatie/andere werkzaamheden ziek zou zijn. Dat kunt u zelf het beste beoordelen.

Zo nee, dan kunt u overwegen wat werkgever aangeeft. Ik zou dan overigens wel om een transitievergoeding vragen ook al is dat geen groot bedrag gezien de lengte van uw dienstverband.


Laatst aangepast door UwJurist.nl op wo 27 mrt 2019 16:47, in totaal 1 keer bewerkt

#3:  Auteur: amelsvoort BerichtGeplaatst: wo 27 mrt 2019 16:39
    —
UwJurist.nl schreef:
In principe heeft het juridisch loket gelijk en zou sprake zijn van verwijtbare werkeloosheid met als gevolg geen/een lagere uitkering.

De hamvraag is echter of u ook in een andere werksituatie/andere werkzaamheden ziek zou zijn. Dat kunt u zelf het beste beoordelen.

Zo nee, dan kunt u overwegen wat werkgever aangeeft. Ik zou dan overigens wel om een transitievergoeding vragen ook al dat geen groot bedrag gezien de lengte van uw dienstverband.


Bedankt voor uw reactie. Ik ga nogmaals in onderhandeling met de werkgever.

Bedoelt u overigens dat de transitievergoeding bovenop de reeds voorgestelde VSO-regeling komt?

#4:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: wo 27 mrt 2019 16:48
    —
Ja. De aangeboden regeling bevat toch geen vergoeding?

#5:  Auteur: amelsvoort BerichtGeplaatst: wo 27 mrt 2019 17:37
    —
UwJurist.nl schreef:
Ja. De aangeboden regeling bevat toch geen vergoeding?


Dat klopt. Maar misschien dat ze zullen aangeven dat deze vergoeding zit ingebouwd in de VSO-regeling?

#6:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: wo 27 mrt 2019 17:59
    —
Tja, ze kunnen zoveel aangeven. Overigens bij een VSO, in normaal Nederlands een vaststellingsovereenkomst, is het juridisch niet verplicht om wat dan ook aan te bieden.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl