Recht op eindejaarsuitkering bij ontslag nemen?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Recht op eindejaarsuitkering bij ontslag nemen? Auteur: G1987 BerichtGeplaatst: za 19 jan 2019 13:47
    —
Beste lezers,

Graag zou ik jullie hulp willen gebruiken bij onderstaande kwestie.
Ik werk als orthopedagoog in de ggz en ben zwanger (4-8-2019 uitgerekend). Ik wil ivm reistijd na mijn zwangerschapsverlof (duurt tt ongeveer 27-10-2019, afhankelijk van geboortedatum) graag dichterbij werken. Ik heb nu namelijk dagelijks meer dan 100min. reistijd heen en terug ook weer.
Ik heb een vast contract met twee maanden opzegtermijn.

- is het aan te raden om mijn baan pas na de bevalling op te zeggen (zodat ik met twee maanden opzegtermijn per 1-11-2019 wegga). Ik zou dan mijn vakantieuren nog in kunnen zetten. Ik denk hierover ivm recht op ww dat vervalt als je zelf opzegt en je weet natuurlijk nooit welke complicaties je kunt krijgen bij de bevalling.

- heb ik dan recht op een evenredig deel van de eindejaarsuitkering als ik per 1-11-2019 opzeg? In de cao ggz lees ik daar het onderstaande over, maar ik begrijp niet of dat ook geldt als je zelf je vaste contract voor 31-12 opzegt.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

ARTIKEL 12 EINDEJAARSUITKERING
De werknemer die op 31 december van het betreffende berekeningsjaar in dienst is van de werkgever heeft aanspraak op een uitkering van 8,05% (per 1 december 2018 8,33%, dat wil zeggen een volledige 13e maand) van zijn jaarsalaris. Onder jaarsalaris wordt verstaan het feitelijk door de werknemer in dat jaar verdiende salaris (H1A artikel 4) over de periode tussen 1 januari en 31 december van het betreffende jaar. De uitkering wordt in de maand december aan de werknemer uitbetaald en wordt minimaal berekend over het naar rato van zijn dienstverband voor werknemer geldende salaris gebaseerd op inpassingstabelnummer 16.
Indien de arbeidsovereenkomst van de werknemer eindigt vóór 31 december heeft de werknemer recht op een eindejaarsuitkering over het tot dan toe bij de werkgever genoten feitelijk verdiende salaris van het betreffende kalenderjaar.

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: za 19 jan 2019 14:48
    —
De cao bepaalt blijkbaar dat ook bij eerder vertrek recht bestaat op deze uitkering, maar dan vanzelfsprekend naar rato.

Als u 2 maanden opzegtermijn hebt, moet werkgever er 4 voor zichzelf hanteren en dit hebben vastgelegd in de arbeidsovereenkomst. Zo niet, dan geldt de standaardtermijn van 1 maand. Dit is alleen anders als de cao anders bepaalt. Sla die er dus op na.

Opzeggen moet u simpelweg nooit doen voordat het nodig is. U weet immers niet wat de toekomst brengt.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl