Overgangsregeling / hardheidsclausule & vertrouwensbeginsel
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Overgangsregeling / hardheidsclausule & vertrouwensbeginsel Auteur: sjettum BerichtGeplaatst: wo 21 nov 2018 1:03
    —
Goedenavond allen,

Ik wist niet zo goed een titel te verzinnen, maar dit dekt voor mij aardig de lading. Mijn vraag ziet op het voorgenomen vergunningsstelsel voor bed & breakfasts per januari 2020 in Amsterdam. Momenteel is er slechts een meldplicht.

Ik zit met het volgende. Ik ben woonachtig in Amsterdam en speel al langer met het idee een bed & breakfast te starten. Een paar maanden geleden stuitte ik op een huurwoning in Amsterdam die hiervoor uitermate geschikt bleek.

Na een periode van gedegen research, begrotingen maken en over en weer mailen met de verhuurder heb ik uiteindelijk een akkoord weten te bereiken over de prijs en voorwaarden om het huis te huren. Mijn akkoord per e-mail heb ik dan ook gegeven op 25 oktober en dit is bevestigd door middel van een aanbetaling op 29 oktober.

Omdat ik als ingangsdatum van het huurcontract 15 november ben overeen gekomen (ivm opzegging toenmalige huur) kon ik mij dus pas inschrijven op 15 november op het adres van de nieuwe woning. Dit had tot gevolg dat ik de B&B nog niet kon aanmelden, gezien de aanmelding gedaan wordt aan de hand van DIGID en daardoor automatisch het adres wordt ingevuld waar je op dat moment staat ingeschreven.

Op 9 november kwam er vanuit de gemeente een bericht dat elke B&B die zich na deze datum zou melden niet meer in de overgangsregeling zou komen te vallen. Echter, ik had op dat moment al mijn akkoord gegeven op mijn huurovereenkomst. Mijn vraag is dan ook of ik mij op een beginsel kan beroepen (zoals vertrouwensbeginsel of wellicht een hardheidsclausule) waardoor ik alsnog in deze overgangsregeling terecht kan komen.

Een chronologisch overzicht:

- Gedurende oktober; veel contact gehad met gemeente met vragen over de voorgenomen veranderingen. In samenspraak met medewerker afgesproken dat ik tekeningen zou opsturen van mijn plannen naar de gemeente zodat deze konden bevestigen of ik aan de voorwaarden voor B&B voldoe
- 25-10-2018; Akkoord gegeven per e-mail op huren pand
- 29-10-2018 Aanbetaling gedaan aan verhuurder
- 31-10-2018 ; Tekeningen per e-mail naar gemeente gestuurd met mijn plan.
- 9-11-2018 plotselinge mededeling van de gemeente dat alle aanmeldingen van B&B's na deze datum niet meer in overgangsregeling terecht komen.

Andere feiten

- De huur is met 1000 euro per maand omhoog gegaan omdat ik een B&B wilde exploiteren
- Heb besluit genomen akkoord te gaan gedaan o.b.v. de bestaande regelingen m.b.t. B&B
- Fiscaal advies ingewonnen ter waarde van zo'n 1000 euro.

Dat ze de grensdatum voor de overgangsregeling niet eerder hebben aagekondigd is volgens de wethouder om een aanzuigingseffect te voorkomen. Even los van het feit of dat effect wel of niet bestaat, blijkt uit mijn gedragingen dat ik allang voornemens was deze B&B te starten, maar ik kon mij simpelweg niet eerder melden via de officiele weg (online via DIGID).

Om de huur het aankomende jaar te kunnen betalen moet ik wel gaan investeren in de twee ruimtes voor de B&B (verbouwing), maar mogelijk krijg ik dus geen vergunning na een jaar.

Is er een beginsel waar ik mij op kan beroepen? Ik zat zelf te denken aan het vertrouwensbeginsel of wellicht een hardheidsclausule waarop ik mij zou moeten beroepen.

Ik hoor graag jullie advies. Alvast veel dank.

Met vriendelijke groet,

Sjettum[/b][/i]

#2:  Auteur: ro-er BerichtGeplaatst: do 22 nov 2018 16:03
    —
Afgezien van het feit dat ik niet weet hoe of wat van B&B in Amsterdam, valt mij op dat u akkoord gegeven hebt op het huren zonder akkoord op uw plannen van de gemeente.
Dit lijkt moeilijk te verenigen met de afspraak die u met de medewerker van de gemeente heeft gemaakt, namelijk dat u de plannen zou opsturen voor een akkoord.

Afgezien daarvan is de vraag op basis van welke wet- en regelgeving meldingen na 9-11 binnenkomen niet meer behandeld worden. Waar is dat geregeld?

Ik adviseer u hulp te vragen aan een jurist.

#3:  Auteur: sjettum BerichtGeplaatst: di 11 dec 2018 22:30
    —
Beste Ro-er,

Ik had jouw bericht helemaal niet gezien, vandaar nu pas mijn antwoord.

Het opsturen van de plattegrond naar de gemeente is niet formeel noodzakelijk, maar leek mij handig. Er is zoals gezegd geen vergunningsstelse op dit moment, maar wel een aantal voorwaarden die zij stellen waaronder de regel dat je maar 40% van het totale woonoppervlak mag verhuren. Daarom heb ik ook de plattegrond opgestuurd, zodat ze daarover konden adviseren.

Op jouw vraag waar het geregeld is dat mededelingen nar 09-11 niet meer behandeld worden is mijn antwoord: nergens. Het is slechts een mededeling van de wethouder over een overgangsregeling die er formeel ook nog niet is. Het is in feite een aangekondigde overgangsregeling, die ze dus met terugwerkende kracht in willen gaan zetten.

Jurist inschakelen is inderdaad geen gek idee, maar dacht even kijken hoe ver we hier komen.

Sjettum



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl