Boete bedrag bij inbreuk geregistreerde naam
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

#1: Boete bedrag bij inbreuk geregistreerde naam Auteur: P de Witte BerichtGeplaatst: za 11 aug 2018 18:22
    —
Ik heb bij de belastingdienst in 2012 een geregistreerde akte opgemaakt van de naam van een kosten model van mij. Ik wil de naam wel delen via pm maar liever niet hier openbaar. Wink

Inmiddels gebruikt iemand dat als naam voor hun (gratis) product op hun website. Dit mag niet in mijn ogen want ik weet zeker dat zij niet een eerder bewijs hebben van registratie dan 2012 (het is een nieuw bedrijfje).

Nb deze naam van het model is geen simpel algemeen woord maar een echt unieke naam.

Ik eis dat het direct wordt verwijderd. Maar wat voor boetebedrag kan ik eisen? Ik wil niks geks eisen maar vind het echt niet correct van ze.

Toelichting: Aangezien zij in Google 1 plaats ons resultaat staan met hun gratis product heb ik schade geleden (en nu nog). Nb hun gratis product is veel minder goed maar dat is voor klanten lastig op te maken. Wij verliezen omzet omdat men hun gratis model gebruikt en (tevreden of niet) ons aanbod zeker voor een deel van de gebruikers niet meer zien.


Ik zou kunnen berekenen: plaats 5 in google pakt 10% van zoekvolume bij 13000 bezoekers per maand maal 3% die het product bij ons zou kopen a 100 euro= circa 4000 euro per maand.

Stel dat de helft nog bij ons komen na hun gratis model ons model koopt, dan zouden de gederfde inkomsten circa 2000 euro per maand zijn. Stel dat ze al 3 maanden in Google te vinden zijn op onze geregistreerde naam dan is de boete 3 x 2000 = 6000 euro.

Dit is slechts mijn simpele gedachte zonder hier ervaring mee te hebben dus hulp is erg welkom!

#2:  Auteur: Pit1987 BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2018 14:40
    —
Hoi, heb je de tegenpartij al geïnformeerd, dat ze inbreuk maken op jouw naam.

#3:  Auteur: Rienzilla BerichtGeplaatst: wo 05 sep 2018 10:58
    —
Voordat we over boetes (meer precies: schadevergoeding) gaan praten - op welke grond meen je dat de betreffende partij de betreffende unieke naam niet mag gebruiken?

Het enkele feit dat je een naam eerder bedacht hebt dan iemand anders geeft je nog geen exclusief recht om die naam te mogen gebruiken.



Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl