Akte van rechtsmiddel
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Akte van rechtsmiddel Auteur: jt09 BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2018 15:18
    —
Instellen van hoger beroep bij een strafzaak geschiedt middels een verklaring op de griffie van het gerecht van eerste aanleg (art. 449 lid 1 Sv). Vervolgens wordt door de griffier een akte van rechtsmiddel opgemaakt. Degene die de verklaring heeft afgelegd moet deze akte ondertekenen (art. 450 lid 1 Sv). Ingevolge artikel 450, onder a, Sv kan het aanwenden van een rechtsmiddel ook geschieden door een advocaat, indien deze daartoe is gevolmachtigd door zijn cliƫnt.

Een wezenlijk onderdeel van de vormvoorschriften rond het instellen van een rechtsmiddel is, dat de akte wordt opgemaakt door de griffier. Het instellen van een rechtsmiddel zoals hoger beroep is dus geen eenzijdige handeling, maar vereist medewerking van de griffier. Als procespartij ben je bij het indienen van een hoger beroep verplicht een schriftelijke bijzondere volmacht aan een griffiermedewerker te verlenen. Zonder tussenkomst van de griffier kan het instellen van dit rechtsmiddel niet worden voltooid.

Ik vraag me af wat de achterliggende redenen zijn, dat de griffier een rol dient te spelen bij het aanwenden van hoger beroep in het strafrecht. Dit is bijvoorbeeld niet vereist bij bestuursrecht, waar hoger beroep schriftelijk en zonder tussenkomst van de griffier, rechtstreeks bij een hoger beroepsinstantie kan worden ingediend.

Mvg,
jt09

#2:  Auteur: Danielle1988 BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2018 0:20
    —
Ik heb een artikel gevonden waarbij een griffier aangeeft wat zoal haar taken zijn: https://www.rd.nl/meer-rd/onderwijs/griffier-in-mijn-functie-sta-ik-heel-dicht-bij-de-rechter-1.279208

Ik kan me zo voorstellen dat strafzaken ingewikkelder liggen dan andere rechtsgebieden. Niet voor niets is er op het nieuws de meeste aandacht voor (spraakmakende) strafzaken, dit is bij andere rechtsgebieden veel minder het geval.

Een griffier is een soort secretaris voor de rechter: De griffier neemt het hoger beroep in ontvangst, is tevens bij de zitting aanwezig en zo te lezen ook bij de raadkamer. De griffier heeft hierdoor een meer beschouwende blik dan de rechter: de rechter stelt de kritische vragen, de griffier kan op de reactie en non-verbale signalen van de verdachte letten. Dit lukt een buitenstaander mijns inziens ook het beste.

Een andere reden kan zijn, dat het aanwenden van hoger beroep via de griffier het aanvragen van hoger beroep bemoeilijkt. Dit voorkomt dat schuldig bevonden verdachten te makkelijk in hoger beroep gaan tegen een gedane uitspraak en er weer een kostbare procedure moet worden gestart.

Aan de andere kant, waarom heerst hier geen uniformiteit in? Het zou prettig zijn als de procedure voor het instellen van hoger beroep, voor alle rechtsgebieden gelijk is.

#3:  Auteur: broemies BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2018 22:15
    —
Is de griffier naast de rechter ook de griffier aan de balie die de akte opmaakt?
Ik vind dat de griffier naast de rechter teveel invloed(=macht) kan uitoefenen op de beslissing van de rechter(s). De griffier met zoveel invloed kan niet als buitenstaander beschouwd worden en fungeert als bijkomend rechter.Je bent rechter of je bent griffier,'penvoerder' en secretaris, het dient van 2'en 1 te zijn. 'Schoenmaker, hou je bij je leest'



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl