Nadeelcompensatie bij onderneming (NMR)
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Nadeelcompensatie bij onderneming (NMR) Auteur: V&VD BerichtGeplaatst: do 03 mei 2018 15:49
    —
Ter voorbereiding op een Nadeelcompensatie-aanvraag, probeer ik voor mezelf helder in het kaart te brengen hoe het juridisch kader eruit ziet. Ik zie het volgt:

In beginsel geen vergoeding bij wegwerkzaamheden, tenzij buiten het normale ondernemersrisico. Wanneer is daar sprake van?

Schadevergoeding is eerst aan de orde indien sprake is van onevenredige, dat wil zeggen buiten het normale ondernemersrisico vallende schade. Het hanteren van een ondergrens of drempel voor de beoordeling van de vergoedbaarheid van schade geleden als gevolg van die verkeersmaatregelen, waaronder in het kader daarvan te verrichten reconstructiewerkzaamheden, sluit hierbij aan. Pas als de schade boven de drempel uitkomt, is sprake van onevenredige schade zoals hiervoor bedoeld.

Hoe hoog is de drempel?
- Meestal 10-15 % van omzet op jaarbasis (het meerdere wordt vergoed)
- Hoger dan 10-15 %: in beginsel boven het NMR en dus vergoeding, maar de drempel wordt wel toegepast. Dit betekent dat een omzetdaling van 20%, ca. 5% voor vergoeding in aanmerking komt. Het meerdere boven de 15% komt dus voor vergoeding in aanmerking.

Rekenvoorbeeld: omzetdaling van 30% (gelijk aan 100k). 15% is het drempelbedrag en wordt in mindering gebracht op de schadevergoeding. (= 85k) Daarop kan nog een korting worden toegepast, maar dat moet goed worden gemotiveerd door het bo.

Klopt het zo of maak ik een denkfout ergens?


Juridische onderbouwing:
ABRvS 2 november 2016, nr. 201508815/1/A2 en Afdeling 28 mei 2014, ECLI:NL:RVS:2014:1868



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl