Te weinig betaald krijgen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Te weinig betaald krijgen Auteur: Lieke97 BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2018 12:41
    —
Hallo,
Ik werk bij een supermarkt en heb er een vast contact van 24 uur oer periode (4 weken).
Ik krijg al bijna 2 jaar minder betaald dan de 24 uur die in mijn contact staan. Bij de supermarkt wordt gezegd dat ik daar geen recht op heb aangezien ik minder dan 12 uur per week werk. Klopt dit? Of hoor ik toch gewoon 24 uur uitbetaald te krijgen per periode?
Ik ben niet zo goed met het uitzoeken van dit soort dingen dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2018 16:17
    —
Dit klopt inderdaad niet. Als de werkgever je minder uren laat werken dan overeengekomen, blijf je recht houden op uitbetaling van alle overeengekomen uren. Dit volgt uit art. 7:628 lid 1 BW:
Quote:
De werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen.

Volgens lid 5 kan hier hooguit tijdens de eerste 6 maanden van worden afgeweken:
Quote:
Van lid 1 kan voor de eerste zes maanden van de arbeidsovereenkomst bij schriftelijke overeenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan ten nadele van de werknemer worden afgeweken.

Er is nog wel lid 7:
Quote:
Bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan kan de periode, bedoeld in lid 5, voor bij die overeenkomst of regeling te bepalen functies worden verlengd, mits de aan die functies verbonden werkzaamheden incidenteel van aard zijn en geen vaste omvang hebben.

Deze bepaling lijkt mij niet van toepassing als je in een supermarkt werkt. Het gaat niet om werkzaamheden van incidentele aard. (En de toepasselijke CAO zal dan ook niet zo'n afwijkende regeling bevatten.)

De uitzondering van lid 5 is vermoedelijk ook niet van toepassing (op de eerste 6 maanden van de 2 jaar die je er nu hebt gewerkt), maar daarvoor moet je in je contract kijken.

#3: Re: Te weinig betaald krijgen Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2018 20:42
    —
Lieke97 schreef:
Hallo,
Ik werk bij een supermarkt en heb er een vast contact van 24 uur oer periode (4 weken).
Ik krijg al bijna 2 jaar minder betaald dan de 24 uur die in mijn contact staan. Bij de supermarkt wordt gezegd dat ik daar geen recht op heb aangezien ik minder dan 12 uur per week werk. Klopt dit? Of hoor ik toch gewoon 24 uur uitbetaald te krijgen per periode?
Ik ben niet zo goed met het uitzoeken van dit soort dingen dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.

12 uur per week is meer dan 24 uur per vier weken.



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl