Reiskosten detacheringsbureau
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#16:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2017 9:53
    —
Ik was niet duidelijk genoeg denk ik. In het ene geval heb ik het over wat de inlener u moet betalen, in het andere geval wat uw detacheerder u eventueel moet betalen.
Overigens is een kostenvergoeding iets anders dan loon.

#17:  Auteur: roslo BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2017 10:59
    —
Ok, dank voor de toelichting.

Het gaat in dit geval om de overeenkomst die ik met het detacheringsbureau heb. Daar staat €0,19 per kilometer. Zoals ik uw berichten begrijp moet die afspraak nagekomen worden. De inlener is echter slechts verplicht €12,51 per dag te betalen (conform reiskostenregeling) aan het detacheringsbureau.

Dit betekent dan toch niet dat het detacheringsbureau mij niet meer dan €12,51 kan uitkeren. Oftewel: het verschil tussen €35 (obv €0,19 / km) en de €12,51 per dag is dan voor rekening van het detacheringsbureau?

#18:  Auteur: DENNIS79 BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2017 17:23
    —
UwJurist.nl schreef:
E.e.a. is gebaseerd op artikel 8 lid 1 van de WAADI. In de uitzendcao’s wordt dit uitgewerkt. In de ABU cao in artikel 20 lid 2 en bij de NBBU in artikel 22.

U mag niet minder maar ook niet meer verdienen dan de werknemers bij de inlenende organisatie, dat geldt dus ook voor de reiskosten in principe.


De WAADI stelt dat de uitzendkracht ten minste hetzelfde moet verdienen. Meer zou dus moeten mogen.

De ABU cao is een minimum cao en geen standaard cao, dus zou afwijking ten positieve van de werknemer toegestaan zijn.

De vraag rest alleen wel in hoeverre u nu werkelijk een beroep kunt doen op 19ct per km op basis van de bepaling. Een en ander zou afhangen van hoe een rechter de bepaling interpreteert. Het lijkt er nogal ongelukkig vermeld te staan, maar ik zou wel menen dat de werkgever bedoeld heeft dat hij in beginsel 19 ct uitbetaalt, maar dat hij dit per uitzending afzonderlijk bevestigt. Ik denk dat je als werknemer dus geen ondubbelzinnig recht hebt op 19ct per kilometer.

#19:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2017 17:33
    —
DENNIS79 schreef:
De ABU cao is een minimum cao en geen standaard cao, dus zou afwijking ten positieve van de werknemer toegestaan zijn.

Het gaat er niet om of in positieve zin mag worden afgeweken van de ABU CAO, maar van de cao/arbeidsvoorwaarden van de inlener.

Voor het overige sluit ik me bij de reactie aan.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl